Most Rędziński na autostradzie A8 pobił kilka rekordów. Imponujący pylon ma 122 m

W XXI wieku nie chodzi tylko o to, aby budować drogi mądrze. Kluczowa jest także efektowność obiektów znajdujących się przy nich. Dobry przykład stanowi m.in. Most Rędziński nad Odrą na A8 i obwodnicy Wrocławia. Przeprawa zachwyca.

Drogowe ciekawostki znajdziesz również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Budowa obwodnicy Wrocławia stała się must have. Miasto leży bowiem na ważnym szlaku komunikacyjnym między Dolnym Śląskiem i Czechami a resztą kraju. Zapadła zatem decyzja o poprowadzeniu trasy w ramach autostrady A8. Wytyczono przebieg drogi i wtedy pojawił się problem. Ten polegał na tym, że szlak przecinał Odrę. Konieczne stało się zatem zaprojektowanie przeprawy. I Zespół Badawczo-Projektowy "Mosty – Wrocław" postanowił to zrobić w sposób wyjątkowo efektowny.

Zobacz wideo "Blokuj, wróć, wróć, blokuj!". Pościg jak z "GTA" lub "NFS: Most Wanted" w Brzegu

Most Rędziński: 122 m wysokości i 25 km want. Imponujące, prawda?

Padło na most wantowy. Umowę z wykonawcą projektu – Mostostalem Warszawa – podpisano 20 maja 2018 roku, podczas gdy oddanie do użytkowania miało miejsce w sierpniu roku 2011. Koszt budowy sięgnął 576 mln zł. Tyle że Most Rędziński jest wart każdej złotówki. Bo nie tylko niesamowicie wygląda. To po prostu niesamowity projekt inżynieryjny. I decyduje o tym kilka prostych faktów.

  • Każdy z pylonów Mostu Rędzińskiego ma 122 metry wysokości. W Polsce nie ma mostu, który były w stanie pochwalić się większą wysokością pylonu.
  • Jezdnia powstała w oparciu o żelbetową konstrukcję. Te są zawieszone nad powierzchnią Odry za sprawą want. Każdy pylon ma ich aż 160, przy czym ich łączna długość sięga 25 kilometrów.
  • Most ma 612 metrów długości. Wraz z drogami dojazdowymi kierowca musi już jednak pokonać w sumie 1742 metry.

Skąd wzięła się nazwa Most Rędziński?

Początkowo nazwa była nieoficjalna. Wrocławiacy tak nazwali przeprawę z uwagi na fakt, że most zawieszono nad Wyspą Rędzińską i przy Śluzie Rędzin. Nazwa została ostatecznie przypisana do tej przeprawy po rozpisaniu konkursu przez wrocławski oddział GDDKiA w roku 2011. Mieszkańcy opowiedzieli się za Mostem Rędzińskim i tak zostało.

Most Rędziński pobił aż 5 rekordów

Most Rędziński zdobył uznanie. Dlatego dziś nie musi już bić się o przysłowiową złotą patelnię. Ma ich bowiem na koncie aż pięć. Może się pochwalić najwyższym pylonem w Polsce, najdłuższym przęsłem żelbetowym w Polsce, a do tego tytułem najdłuższego żelbetowego mostu podwieszonego w Polsce, najdłuższego mostu podwieszonego na jednym pylonie w Polsce i największego powierzchniowo mostu żelbetowego na świecie. Ma powierzchnię aż 70 tys. m2.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.