Na początku wakacji otwarto długo oczekiwany tunel pod rzeką Świną. Dzięki przeprawie znacznie łatwiej dostać się do Świnoujścia. Zamiast długiego oczekiwania na prom (szczególnie w okresie wakacyjnym), kierowcy w końcu mogą dostać się na wyspę w zaledwie 3-4 minuty.
W celu ograniczenia zapędów kierowców, w tunelu zainstalowano też odcinkowy pomiar prędkości. Od tego momentu minął już ponad miesiąc, więc przyszedł czas na pierwsze podsumowanie działania wspomnianych urządzeń pomiarowych. Po pierwszych doniesieniach o sytuacjach zawracania w tunelu, czy parkowaniu na poboczu, spodziewaliśmy się, że urządzenia będą mocno zapracowane. Realia okazały się jednak zupełnie inne.
Opublikowane przez GITD wyniki zaskakują, ale w tym przypadku pozytywnie. W ciągu pierwszego miesiąca funkcjonowania OPP zarejestrował tylko 190 przypadków przekroczenie prędkości (dane opublikowane przez Twoje Radio Tylko Przeboje). To znacznie mniej niż na innych odcinkach z zainstalowanymi OPP. Co więcej, największa zarejestrowana średnia prędkość wynosiła 82 km/h przy ograniczeniu do 50 km/h. Prędkość o 32 km/h przekroczył w tym miejscu osobowy Hyundai.
Tunel w Świnoujściu ma długość 1,48 km i - jak już wspominaliśmy - jest najdłuższym podwodnym przejazdem w kraju. Stanowi część projektu, którego ogólna długość wynosi 3,4 km. Przebiega on pod dnem Świny, a jego najniższy punkt znajduje się na głębokości 23,6 m (10 m poniżej dna). W tunelu zainstalowano dwukierunkową jezdnię o szerokości 11 metrów, z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m każdy, a także awaryjnymi pasami o szerokości 2 m. Ograniczenie prędkości w tunelu wynosi 50 km/h, a wyprzedzanie jest zabronione.
Głównym inwestorem tego projektu jest miasto Świnoujście, a rolę inwestora zastępczego pełni Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Szczecinie. Całkowity koszt budowy wyniósł 912 mln złotych.
W tunelu pod Świną karę można dostać nie tylko za przekroczenie dozwolonej prędkości. Pod rzeką, oprócz szerokiego zestawu systemów bezpieczeństwa i OPP, zainstalowano monitoring, który obejmuje zarówno główny korytarz, jak i przestrzenie ewakuacyjne. Widok z kamer nadzoruje centrum monitorowania tunelu, usytuowane po stronie wyspy Uznam. Służby bez problemu wyłapują wszelkie niebezpieczne zachowania jak: zawracanie, wyprzedzanie, czy zatrzymywanie się bez powodu.