Zaskakujące wyniki odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu w Świnoujściu

Inspekcja Transportu Drogowego opublikowała informację po pierwszym miesiącu funkcjonowania odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu pod Świną. Wyniki dość mocno odbiegają od tego, do czego przyzwyczaiły nas polskie realia.

Na początku wakacji otwarto długo oczekiwany tunel pod rzeką Świną. Dzięki przeprawie znacznie łatwiej dostać się do Świnoujścia. Zamiast długiego oczekiwania na prom (szczególnie w okresie wakacyjnym), kierowcy w końcu mogą dostać się na wyspę w zaledwie 3-4 minuty.

W celu ograniczenia zapędów kierowców, w tunelu zainstalowano też odcinkowy pomiar prędkości. Od tego momentu minął już ponad miesiąc, więc przyszedł czas na pierwsze podsumowanie działania wspomnianych urządzeń pomiarowych. Po pierwszych doniesieniach o sytuacjach zawracania w tunelu, czy parkowaniu na poboczu, spodziewaliśmy się, że urządzenia będą mocno zapracowane. Realia okazały się jednak zupełnie inne.

Wyniki OPP w tunelu w Świnoujściu

Opublikowane przez GITD wyniki zaskakują, ale w tym przypadku pozytywnie. W ciągu pierwszego miesiąca funkcjonowania OPP zarejestrował tylko 190 przypadków przekroczenie prędkości (dane opublikowane przez Twoje Radio Tylko Przeboje). To znacznie mniej niż na innych odcinkach z zainstalowanymi OPP. Co więcej, największa zarejestrowana średnia prędkość wynosiła 82 km/h przy ograniczeniu do 50 km/h. Prędkość o 32 km/h przekroczył w tym miejscu osobowy Hyundai.

Tunel pod Świną, kilka faktów

Tunel w Świnoujściu ma długość 1,48 km i - jak już wspominaliśmy - jest najdłuższym podwodnym przejazdem w kraju. Stanowi część projektu, którego ogólna długość wynosi 3,4 km. Przebiega on pod dnem Świny, a jego najniższy punkt znajduje się na głębokości 23,6 m (10 m poniżej dna). W tunelu zainstalowano dwukierunkową jezdnię o szerokości 11 metrów, z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m każdy, a także awaryjnymi pasami o szerokości 2 m. Ograniczenie prędkości w tunelu wynosi 50 km/h, a wyprzedzanie jest zabronione.

Głównym inwestorem tego projektu jest miasto Świnoujście, a rolę inwestora zastępczego pełni Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Szczecinie. Całkowity koszt budowy wyniósł 912 mln złotych.

Zobacz wideo

Tunel w Świnoujściu to nie tylko OPP

W tunelu pod Świną karę można dostać nie tylko za przekroczenie dozwolonej prędkości. Pod rzeką, oprócz szerokiego zestawu systemów bezpieczeństwa i OPP, zainstalowano monitoring, który obejmuje zarówno główny korytarz, jak i przestrzenie ewakuacyjne. Widok z kamer nadzoruje centrum monitorowania tunelu, usytuowane po stronie wyspy Uznam. Służby bez problemu wyłapują wszelkie niebezpieczne zachowania jak: zawracanie, wyprzedzanie, czy zatrzymywanie się bez powodu.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.