Reaktor Orlenu już na drogach. Blisko 1500 ton ładunku bez użycia ciężarówek

Od soboty trwa transport gigantycznego reaktora dla rafinerii Orlenu w Możejkach. Waga ładunku - niebagatelne 1500 ton wymagała odcięcia od sieci energetycznej nawet 3 tys. odbiorców.

O niecodziennym transporcie informowaliśmy już wcześniej. Operacja jest na tyle duża, że reaktor będący sercem instalacji pogłębionego przerobu ropy dopiero wyruszył z portu w Kłajpedzie do litewskiego oddziału Orlenu w Możejkach. Początek ogromnej operacji logistycznej miał miejsce 12 sierpnia (sobota).

Zobacz wideo Dlaczego Orlen nie zrezygnował z importu ropy z Rosji?

Gigantyczny ładunek dotarł do bałtyckiego portu 5 sierpnia. Zbudowany we Włoszech reaktor waży około 1500 ton i ma ponad 90 metrów długości. Całkowita masa ładunku to nawet 2200 ton. Posłuży w rafinerii do hydrokrakingu, czyli tworzenia różnych produktów ropopochodnych, np. benzyn silnikowych, smarów i oleju napędowego. 

Transport reaktora odbywa się wyłącznie w nocy, zaś w ciągu dnia załoga czeka na parkingu lub awaryjnym pasie ruchu, aby nie zakłócać codziennego ruchu. Trasa przejazdu liczy łącznie ok. 145 km długości i przebiega drogami regionalnymi Kłajpedy, Kretyngi, Skuodas i Możejek. Średnia prędkość jazdy na całej trasie wynosi 3 km/h.

Gigantyczny ładunek? Zadanie dla największych

Za transport reaktora odpowiada holenderska firma Mammoet określana mianem giganta transportu ponadnormatywnego. Ładunek transportowany jest na samobieżnej modułowej platformie. Oznacza to, że nie ciągnie go żadna ciężarówka.

W tym konkretnym przypadku są to moduły na łącznie 88 rzędach kół, tworzące konstrukcję o długości 95 metrów i osiągające wraz z ładunkiem 2500 ton masy całkowitej

- czytamy w serwisie 40ton.net

Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.

Moduły tworzą całkowicie płaską powierzchnię, więc na samej platformie nie znajdziemy żadnej szoferki. Poruszając się z prędkością 3 km/h pozwala operatorom poszczególnych elementów transportowych przemierzać trasę pieszo lub na samej platformie. Stanowi to gwarancję największej precyzji.

Rekordowa inwestycja w Możejkach. Orlen chwali się projektem

Grupa Orlen podkreśla, że budowa instalacji do hydrokrakingu jest największym w historii firmy projektem prowadzonym na Litwie. Dzięki niej o 12 proc. - z niecałych 72 proc. obecnie do 84 proc. - ma zwiększyć się uzysk produktów wysokomarżowych. Obecna produkcja oczekiwanego wolumenu paliw wymaga przerobu 10 mln ton surowca. Po instalacji nowego reaktora wystarczy 8 mln ton ropy rocznie.

Orlen chwali się, że inwestycja pozwoli zwiększyć wskaźnik analizy rentowności EBITDA (ang. earnings before interest, taxes, depreciation and amortization) o nawet 68 mln euro rocznie. W skrócie chodzi o zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań oprocentowanych, podatków i amortyzacji. Przedsięwzięcie ma zostać zrealizowane do końca 2024 roku i zacząć przynosić efekty w 2025 roku.

Źródło: 40ton.net

Więcej o: