Najczęściej pisze się o tych największych drogach ekspresowych. Z uwagą śledzimy postępy prac na S7, która kiedyś w końcu połączy Tatry z Bałtykiem, a kierowcom pozwoli bardzo sprawnie przejechać z południa na północ. Z kolei kierowcy na wschodzie Polski uważnie śledzą doniesienia z budowy S19, która będzie w naszym kraju częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. GDDKiA dużo informacji podaje także o S6 wzdłuż Bałtyku, nowa eska dosłownie rośnie w oczach. Na stronie głównej gazeta.pl piszemy też o bardziej lokalnych, ale równie ważnych dla mieszkańców drogach.
Miano najkrótszej drogi ekspresowej w Polsce należy się wiecznie zatłoczonej drodze S86 na Śląsku, którą łączy Katowice z Sosnowcem. Ma zaledwie 5,9 kilometra. Niewiele dłuższa jest warszawska droga ekspresowa S79. Ta ma tylko 7,5 kilometra, ale dla mieszkańców stolicy jest równie ważna, a z czasem jej znaczenie jeszcze wzrośnie.
Po co w ogóle zbudowano w mieście (dosłownie w mieście) ekspresówkę? S79 łączy ulicę Marynarską z Południową Obwodnicą Warszawy. Warszawiacy doskonale wiedzą, jak istotna jest to droga, ludzie spoza Warszawy mogą sobie w ogóle nie zdawać sprawy, że z S79 kiedyś skorzystali. Króciutka ekspresówka łączy bowiem obwodnicę miasta z Lotniskiem Chopina. Dzięki niej nie trzeba się przebijać przez miasto, żeby dojechać do portu lotniczego. S79 zapewnia komfortowy dojazd na Okęcie drogą ekspresową.
Umowę na budowę S79 wraz z fragmentem S2 podpisano w 2009 roku, a zaplanowany koszt przekroczył 1,1 miliarda złotych. Budowę S79 podzielono na trzy odcinki: węzeł Marynarska - węzeł MPL Okęcie, węzeł MPL Okęcie - Węzeł Warszawa Lotnisko oraz Węzeł Warszawa Lotnisko - Węzeł Puławska. Wszystkie trzy ukończono w 2013 roku.
Tu ciekawostka. W przyszłości S79 ma być kluczowym fragmentem planowanej w Warszawie trasy N-S, czasem nazywanej NS albo, po polsku, Trasą Północ-Południe. Konkretów i dat jeszcze nie znamy, ale trasa NS ma być bezkolizyjną drogą klasy drogi głównej ruchu przyspieszonego. Ma połączyć południowe dzielnice miasta z północnymi. S79 już jest. W planach jest przedłużenie eski dalej na północ. Prawdopodobnie aż do S7. Trasa NS mogłaby znacznie przyspieszyć ruch w zachodniej części stolicy, odciążając zakorkowane ulicy. Czekamy na więcej szczegółów.