Funkcja automatycznej zmiany pasa ruchu w Mercedesie. "To zapowiedź jazdy bez kierowcy"

Mercedes wprowadza automatyczną zmianę pasa ruchu do Europy. W niedalekiej przyszłości marka zaoferuje swoim klientom kolejny poziom wsparcia za kierownicą. Tak wygląda przyszłość motoryzacji?

Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.

 Funkcja Automatycznej zmiany pasa ruchu stanowi kolejny stopień rozwoju inteligentnych systemów wspomagających na drugim poziomie SAE. Niemiecki producent jest w trakcie wdrażania technologii do europejskich warunków drogowych. Jej wdrożenie ma zbiec się w czasie z dostawami nowej Klasy E.

Zobacz wideo Oferuje wszystko, co ma najlepszego w ofercie Mercedes-Benz, a jego środek wręcz szokuje. Jakie niespodzianki skrywa Maybach?

Automatyczna zmiana pasa ruchu jest możliwa na drogach szybkiego ruchu, z odpowiednimi oznaczeniami pasów i strukturalnie oddzielonymi jezdniami. Niemcy oferują już wsparcie technologiczne ALC (Automatic Lane Change) Klasie C, Klasie E i Klasie S, a także we wszystkich modelach Mercedes-Benz z serii EQ sprzedawanych w USA oraz Kanadzie. Teraz idą o krok dalej.

Funkcja ALC jest integralną częścią aktywnego asystenta utrzymania odległości DISTRONIC z aktywnym asystentem kierowania.Gdy pojazd przed nami porusza się wolniej, w zakresie prędkości 80-140 km/h, Mercedes-Benz może automatycznie zmienić pas ruchu i przeprowadzić manewr wyprzedzania, pod warunkiem wykrycia odpowiednich oznaczeń pasa ruchu i wystarczającej ilości miejsca.

Autonomiczny system wsparcia kierowcy Automatic Line ChangeAutonomiczny system wsparcia kierowcy Automatic Line Change fot. Mercedes-Benz, materiały producenta

Funkcja ta wymaga drogi z ograniczeniem prędkości oraz nawigacji MBUX. Zaawansowany system nie wymaga dodatkowego zaangażowania ze strony kierowcy podczas automatycznej zmiany pasa ruchu.

Podczas aktywnego prowadzenia do celu, system wspiera podczas nawigacji przy zjeździe z autostrady oraz przy zmianie pasa ruchu na inny. Jednak w przypadku systemów SAE drugiego poziomu, kierowca zawsze jest odpowiedzialny, zaś marka celowo wymaga trzymania kierownicy przez kierowcę. 

Mercedes-Benz od lat ustala standardy w dziedzinie zautomatyzowanej jazdy i systemów wspomagających kierowcę. Teraz, dzięki DRIVE PILOT, oferujemy pierwsze samochody zdolne do wysoce zautomatyzowanej jazdy na trzecim poziomie SAE, co potwierdza międzynarodowy certyfikat. Samochody wyposażone w system DRIVE PILOT są dostępne w Niemczech od 2022 roku i wkrótce będą oferowane na zamówienie w USA.

- powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. rozwoju i zaopatrzenia, dyrektor ds. technicznych i technologicznych

Autonomiczny system wsparcia kierowcy Automatic Line ChangeAutonomiczny system wsparcia kierowcy Automatic Line Change fot. Mercedes-Benz, materiały producenta

System DISTRONIC z Aktywnym asystentem kierowania wspomaga kierowcę do prędkości 210 km/h

W kwestii zautomatyzowania jazdy na drugim poziomie SAE, Mercedes polega na Aktywnym asystencie utrzymania odległości DISTRONIC oraz Aktywnym asystencie kierowania. Te systemy oferują kierowcy wsparcie w prowadzeniu auta do prędkości 210 km/h. Ich wyjątkowość wynika z faktu, że Aktywny asystent kierowania działa nawet przy trudno widocznych oznaczeniach nawierzchni przy prędkości poniżej 130 km/h

Z kolei system drugi z systemów automatycznie dostosowuje prędkość i odległość do poprzedzającego pojazdu oraz wspomaga w ruszaniu w korkach.

DRIVE PILOT to system wysoce zautomatyzowanej jazdy na trzecim poziomie SAE

Mercedes-Benz oferuje jako pierwszy i jedyny na świecie system z międzynarodową homologacją, który umożliwia wysoce zautomatyzowaną jazdę na trzecim poziomie SAE.W określonych warunkach system ten pozwala kierowcy przekazać część obowiązków związanych z prowadzeniem pojazdu. Dotyczą one dużego natężenia ruchu lub korków, na odpowiednich odcinkach autostrad. Technologia pozwala kierowcy przekazać część obowiązków związanych z prowadzeniem pojazdu i umożliwia skoncentrowanie się na innych czynnościach.

Autonomiczny system wsparcia kierowcy Automatic Line ChangeAutonomiczny system wsparcia kierowcy Automatic Line Change fot. Mercedes-Benz, materiały producenta

Obecnie system DRIVE PILOT jest dostępny do zamówienia w Niemczech dla modeli Klasy S i EQS. Mercedes-Benz jest też pierwszym producentem aut, który otrzymał odpowiednie homologacje w Kalifornii i Nevadzie. W roku modelowym 2024 DRIVE PILOT będzie opcją dostępną na tamtejszym rynku dla modeli Klasy S i EQS. Pierwsze pojazdy wyposażone w ten system trafią do klientów pod koniec 2023 roku.

Źródło: Mercedes-Benz, materiał producenta

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.