Więcej ciekawych tekstów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
Funkcja Automatycznej zmiany pasa ruchu stanowi kolejny stopień rozwoju inteligentnych systemów wspomagających na drugim poziomie SAE. Niemiecki producent jest w trakcie wdrażania technologii do europejskich warunków drogowych. Jej wdrożenie ma zbiec się w czasie z dostawami nowej Klasy E.
Automatyczna zmiana pasa ruchu jest możliwa na drogach szybkiego ruchu, z odpowiednimi oznaczeniami pasów i strukturalnie oddzielonymi jezdniami. Niemcy oferują już wsparcie technologiczne ALC (Automatic Lane Change) Klasie C, Klasie E i Klasie S, a także we wszystkich modelach Mercedes-Benz z serii EQ sprzedawanych w USA oraz Kanadzie. Teraz idą o krok dalej.
Funkcja ALC jest integralną częścią aktywnego asystenta utrzymania odległości DISTRONIC z aktywnym asystentem kierowania.Gdy pojazd przed nami porusza się wolniej, w zakresie prędkości 80-140 km/h, Mercedes-Benz może automatycznie zmienić pas ruchu i przeprowadzić manewr wyprzedzania, pod warunkiem wykrycia odpowiednich oznaczeń pasa ruchu i wystarczającej ilości miejsca.
Funkcja ta wymaga drogi z ograniczeniem prędkości oraz nawigacji MBUX. Zaawansowany system nie wymaga dodatkowego zaangażowania ze strony kierowcy podczas automatycznej zmiany pasa ruchu.
Podczas aktywnego prowadzenia do celu, system wspiera podczas nawigacji przy zjeździe z autostrady oraz przy zmianie pasa ruchu na inny. Jednak w przypadku systemów SAE drugiego poziomu, kierowca zawsze jest odpowiedzialny, zaś marka celowo wymaga trzymania kierownicy przez kierowcę.
Mercedes-Benz od lat ustala standardy w dziedzinie zautomatyzowanej jazdy i systemów wspomagających kierowcę. Teraz, dzięki DRIVE PILOT, oferujemy pierwsze samochody zdolne do wysoce zautomatyzowanej jazdy na trzecim poziomie SAE, co potwierdza międzynarodowy certyfikat. Samochody wyposażone w system DRIVE PILOT są dostępne w Niemczech od 2022 roku i wkrótce będą oferowane na zamówienie w USA.
- powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. rozwoju i zaopatrzenia, dyrektor ds. technicznych i technologicznych
W kwestii zautomatyzowania jazdy na drugim poziomie SAE, Mercedes polega na Aktywnym asystencie utrzymania odległości DISTRONIC oraz Aktywnym asystencie kierowania. Te systemy oferują kierowcy wsparcie w prowadzeniu auta do prędkości 210 km/h. Ich wyjątkowość wynika z faktu, że Aktywny asystent kierowania działa nawet przy trudno widocznych oznaczeniach nawierzchni przy prędkości poniżej 130 km/h
Z kolei system drugi z systemów automatycznie dostosowuje prędkość i odległość do poprzedzającego pojazdu oraz wspomaga w ruszaniu w korkach.
Mercedes-Benz oferuje jako pierwszy i jedyny na świecie system z międzynarodową homologacją, który umożliwia wysoce zautomatyzowaną jazdę na trzecim poziomie SAE.W określonych warunkach system ten pozwala kierowcy przekazać część obowiązków związanych z prowadzeniem pojazdu. Dotyczą one dużego natężenia ruchu lub korków, na odpowiednich odcinkach autostrad. Technologia pozwala kierowcy przekazać część obowiązków związanych z prowadzeniem pojazdu i umożliwia skoncentrowanie się na innych czynnościach.
Obecnie system DRIVE PILOT jest dostępny do zamówienia w Niemczech dla modeli Klasy S i EQS. Mercedes-Benz jest też pierwszym producentem aut, który otrzymał odpowiednie homologacje w Kalifornii i Nevadzie. W roku modelowym 2024 DRIVE PILOT będzie opcją dostępną na tamtejszym rynku dla modeli Klasy S i EQS. Pierwsze pojazdy wyposażone w ten system trafią do klientów pod koniec 2023 roku.
Źródło: Mercedes-Benz, materiał producenta