Grupa Tata, do której należą takie marki jak Land Rover czy Jaguar, zapowiedziała, że przeznaczy cztery miliardy funtów na budowę gigafabryki akumulatorów do samochodów elektrycznych. Wstępnie indyjska grupa planowała budowę fabryki w Hiszpanii, jednak finalnie zakład powstanie w Wielkiej Brytanii, a dokładnie w Somerset, położonym w południowo-zachodniej części kraju. Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie Gazeta.pl
Nowa fabryka, która ma być jednym z największych takich zakładów w Europie, pozwoli na zatrudnienie czterech tysięcy pracowników. Zdaniem rzeczników koncernu, zdolność produkcyjna obiektu ma wynosić 40 gigawatogodzin (GWh) rocznie. Ma to zapewnić wystarczającą ilość akumulatorów do wszystkich elektrycznych modeli brytyjskich marek. Rozpoczęcie produkcji w zakładzie zaplanowano na 2026 rok.
Jak wynika z informacji przekazanych przez brytyjski "The Guardian", TATA przez dziewięć miesięcy negocjowała z rządem Wielkiej Brytanii kwestię wsparcia inwestycji. Nie wiadomo jednak, jak duża to była kwota. Grant Shapp, brytyjski sekretarz ds. bezpieczeństwa energetycznego, stwierdził, że informacja ta nie może zostać upubliczniona "ze względów handlowych". Redakcji dziennika udało się jednak skontaktować z osobą, która pracowała w zespole, który odpowiadał za stworzenie umowy. Wsparcie, jakie udzielił grupie rząd, mogło sięgać kwoty nawet 500 mln funtów.
Brytyjskie władze nie kryją zadowolenia z inwestycji. "Wielomiliardowa inwestycja Grupy Tata w nową fabrykę akumulatorów w Wielkiej Brytanii jest świadectwem siły naszego przemysłu motoryzacyjnego i jego wykwalifikowanych pracowników" - Stwierdził Rishi Sunak, brytyjski premier, cytowany przez "The Guardian". Jak dodał, w erze globalnego procesu elektryfikacji transportu taka inwestycja pomoże rozwinąć się brytyjskiej gospodarce, zwiększy konkurencyjność rodzimej technologii akumulatorowej jednocześnie "tworząc aż cztery tysiące miejsc pracy i tysiące innych w łańcuchu dostaw".
Obok fabryki grupy Tata, w położonej na północy Wielkiej Brytanii miejscowości Sunderland powstaje inny zakład produkcyjny. Mowa o budowanej we współpracy z Nissanem gigafabryce akumulatorów należącej do chińskiego Envision.