Narzekasz na główne drogi w Polsce? Sprawdź zatem, jak wyglądają kluczowe odcinki tras za granicą. Bywa, że są w zaskakująco kiepskim stanie. Nie raz przekonałem się o tym podczas wielu jazd testowych nowymi modelami samochodów. Zaniedbane fragmenty autostrad czy dróg ekspresowych znalazłem m.in. w Czechach, Belgii, Francji czy w Niemczech i we Włoszech. Wówczas łatwiej było o uznanie dla nowych polskich tras. Nie dziwi zatem, że GDDKiA wykorzystała okazję w postaci dobrej pogody, by wykonać serię zdjęć wybranych polskich dróg.
Czy drogowcy mają się czym chwalić? Bez wątpienia! Wykorzystano bowiem zdjęcia lotnicze. A to oznacza ujęcia, których nie zobaczymy przez szyby samochodu. Znamienne, że podczas sesji nie skupiono się tylko na jednym regionie. Sfotografowano różne miejsca w kraju.
Przy okazji prezentacji zdjęć drogowcy pochwalili się najnowszymi danymi. Okazuje się, że w połowie 2023 r. sieć dróg szybkiego ruchu wydłużyła się do 4916,2 km (z czego 1799,7 km to autostrady, a 3116,5 km to drogi ekspresowe). Dziesięć lat temu kluczowych tras było znacznie mniej. W 2013 r. sieć dróg szybkiego ruchu liczyła w Polsce 2759 km. Wówczas więcej było autostrad (1491 km) niż dróg ekspresowych (1268 km).
W najbliższych miesiącach statystyki jeszcze się zmienią. Obecnie w realizacji jest już ponad 100 inwestycji. Większość (93) to projekty z rządowego programu budowy dróg do roku 2030 (1261,2 km). Pozostałe to zadania w ramach programu budowy 100 obwodnic (16 projektów na trasy o łącznej długości 127,2 km). Poszczególne zadania realizowane są w ramach dofinansowania ze środków Unii Europejskiej.