Przebudowa oznacza likwidację skrzyżowania Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą, czyli miejsca, gdzie trasa często się korkowała. Zjazd z "siódemki" w tym miejscu będzie możliwy tylko w prawo. W zamian jednak powstanie tunel o długości 52 m pod zakopianką, umożliwiający przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Tunel ten zostanie usytuowany niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania i będzie zawierał ciąg pieszo-rowerowy. W obszarze skrzyżowania, które zostanie zlikwidowane, będzie zbudowana kładka dla pieszych.
Dodatkowo planuje się też likwidację skrętów w prawo z zakopianki do ul. Wesołej w Libertowie (w kierunku Krakowa) oraz ul. Parkowej w Gaju (w kierunku Myślenic). Wyjazd z tych ulic na DK7 nie będzie już możliwy, a odcięte drogi gminne zostaną połączone z równoległymi drogami łącznikowymi wzdłuż Zakopianki. W miejscu obecnego przejścia dla pieszych powstanie kładka.
W ramach inwestycji planowana jest również poprawa i rozbudowa lokalnej sieci dróg wzdłuż Zakopianki, by umożliwić kierowcom korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Jak wyjaśnia GDDKiA, łącznik po wschodniej stronie trasy w Libertowie zostanie poszerzony. Dodatkowo przebudowane zostaną wjazdy na posesje. Planowana jest też budowa dwóch rond. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do zakopianki oraz drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie rondo zostanie zbudowane na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod zakopianką.
Powstanie też trzecia kładka dla pieszych w okolicy obecnego przejścia w Libertowie, przy skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie. Przy drodze pojawią się też ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej między ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie, oraz dwa przepusty na potoku Olszynka na drogach dojazdowych.
Zgodnie z podanymi informacjami, firma IBM-Podbeskidzie, która wygrała przetarg ma 39 miesięcy od podpisania umowy (ta ma być zatwierdzona w ciągu tygodnia, o ile inne firmy nie wniosą skarg). Z okresu tego wyłączone zostaną okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca. To oznacza, że w najgorszym wypadku przebudowa warta 150 mln zł zakończy się w kwietniu 2027 roku.
Przebudowa DK7 w Libertowie i likwidacja świateł na skrzyżowaniu zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą przede wszystkim ma na celu zwiększenie przepustowości tego odcinka drogi. Budowa trzech nowych kładek i podziemnego przejścia znacząco poprawi z kolei bezpieczeństwo pieszych.
Przy okazji niebawem powinna ruszyć także rozbudowę i przebudowę węzła Kraków Południe, który sąsiaduje z układem drogowym w Libertowie. Chodzi o poprawę przepustowości węzła i obleganej drogi krajowej nr 7 - od autostrady do granic Krakowa. Zgodnie z projektem powstanie tam estakady na Zakopiance, która skieruje ruch tranzytowy z Krakowa i autostrady na południe. Z kolei ruch lokalny będzie kierowany oddzielnymi drogami.