Lepiej późno niż wcale. Instytut Jato Dynamics opublikował wyniki sprzedaży nowych samochodów w maju 2023 r. w Europie (dane dla 28 krajów). Wskazano nie tylko najpopularniejsze marki ale i modele. Niespodzianek nie zabrakło.
Zacznijmy od najchętniej kupowanych modeli. Kto obstawiał Volkswagena Golfa? Jeden z wieloletnich liderów europejskiego rynku wprawdzie zmieścił się w pierwszej dziesiątce, ale do pozycji numer jeden sporo mu brakuje. Ile? Ponad 6 tys. egzemplarzy. Na podium zasłużenie zmieściła się Dacia z modelem Sandero. Znamienne, że niewiele brakowało, by niedrogie auto rumuńskiej marki przegrało z drogim amerykańskim autem elektrycznym. Druga w rankingu Tesla Model Y nieznacznie przegrała z Dacią rywalizację o numer 1. Amerykanom zabrakło zaledwie kilkaset sztuk. Niewiele!
Otwartą kwestią pozostaje jak wyglądałby ranking, gdybyśmy poznali możliwości produkcyjne. Nie jest bowiem tajemnicą, że obecnie na nowe samochody czeka się dość długo (w niektórych przypadkach nawet ponad rok). W czołówce zatem plasują się te marki, które są w stanie sprawnie poradzić sobie z zamówieniami (przedstawiciele wielu firm wspominają, że kryzys na rynku półprzewodników wciąż daje się we znaki branży motoryzacyjnej). A w tej kwestii Tesla radzi sobie coraz lepiej. Czy równie dobrze radzi sobie w rankingu marek? Okazuje się, że jest całkiem nieźle.
Wprawdzie Tesla nie zmieściła się w zestawieniu TOP10, ale miejsce w drugiej dziesiątce można traktować jak dobry wynik. Amerykańskiemu producentowi samochodów elektrycznych udało się wyprzedzić w maju takie firmy jak Volvo, Seat, Nissan, Cupra, Suzuki, Mini, Mazda czy Jeep. Warto wspomnieć, że to niejedyna marka aut elektrycznych, którą uwzględniono w rankingu TOP25 Jato Dynamics. Na 20. pozycji uplasowało się kontrolowane przez Chińczyków brytyjskie MG (a na 23 Mini). Firma z Londynu z wynikiem 19,7 tys. aut wyprzedziła m.in. Cuprę, Mazdę czy Jeepa.
Ranking marek jest dość wymowny. Okazuje się, że producentowi popularnych i niedrogich aut (choćby Dacia) trudno zmieścić się w czołówce. Za to nieźle radzą sobie firmy z segmentu premium. BMW na drugim miejscu, a Audi tuż za podium? Jeszcze kilka lat temu nie do pomyślenia. Menedżerom Grupy Volkswagena zapewne nie do śmiechu po wiadomości, że Mercedesowi udało się sprzedać więcej aut niż Skodzie.
W rankingu najczęściej wybieranych samochodów elektrycznych w maju 2023 r. w Europie królowała zaś jedna marka, z dużą przewagą. Równie dobrze można skwitować: Tesla, i długo nic. Okazuje się, że w TOP5 zmieściły się dwa modele Tesli - Model Y i Model 3.