Skutery o niedużych pojemnościach silnika mają kilka niezaprzeczalnych zalet. Po pierwsze, można je prowadzić wyłącznie z prawem jazdy kategorią B. Po drugie są niewielkie, więc idealnie nadają się do przemykania po zakorkowanych ulicach miast. Po trzecie, są łatwe w obsłudze, a po czwarte, są tanie... w zakupie i eksploatacji. Jednak wydatki nie kończą się tylko w salonie czy komisie. Jednoślady, nawet te o najmniejszej pojemności, zgodnie z polskimi przepisami trzeba też ubezpieczać. Co więcej, za brak polisy lub przerwę w ubezpieczeniu właścicielowi grożą nie małe kary.
Mimo że w Polsce skutery to pojazdy ewidentnie sezonowe, to polskie przepisy obligują ich właścicieli do wykupienia całorocznej polisy. Zaniechanie tego obowiązku może sporo kosztować. Wszystko zależy od tego, jak długo skuter nie będzie miał wykupionej polisy:
Okazuje się, że choć w ustawie ściśle określono, w jakich przypadkach chronić ma nas polisa od odpowiedzialności cywilnej, to firmy kuszą właścicieli jednośladów różnymi dodatkami. Zwykle w cenie OC znajduje się tzw. mini assistance, które np. pokrywa koszt przewiezienia jednośladu do warsztatu po stłuczce, a czasem jest to pomoc w przypadku złapania gumy. A ile to wszystko kosztuje?
Oczywiście, tak jak w przypadku ubezpieczeń OC dla samochodów, na wysokość składki ma wpływ szereg czynników, takich jak:
Warto przy okazji wspomnieć, że nie wszystkie firmy ubezpieczeniowe przy wyliczeniu składki na jednoślad, uwzględnią zniżki zdobyte za kierownicą samochodu. Mimo to zawsze warto próbować.
A teraz przechodzimy do twardych wyliczeń. W celu wykonania kalkulacji i porównania rozstrzału ofert, eksperci z CUK wybrali następujący pojazd i profil właściciela jednośladu:
Najtańsze OC na wspomniany skuter zaoferowała Benefia. Firma zaoferowała „gołe" OC za 181 złotych. To bardzo atrakcyjna oferta. Dla porównania najdroższy w tym zestawieniu Allianz wyliczył już składkę 554 zł. Tu jednak trzeba zaznaczyć, że w tej cenie zaoferowano też NNW i assistance. Z kolei ponad drugie tyle (1158 zł) trzeba było zapłacić za pełen pakiet: OC, AC, NNW i assistance. Tu trzeba jednak jasno zaznaczyć, że sporządzona kalkulacja, nie ma większego znaczenia przy określeniu, który ubezpieczyciel ma najniższe ceny dla kierowców jednośladów. Być może dla innego profilu kierowcy i skutera, ceny mogłyby wyglądać całkowicie inaczej.