Tunel w Świnoujściu. Zaoszczędzicie czas, ale możecie stracić pieniądze. Wszystko przez OPP

Tunel w Świnoujściu w końcu zostanie przekazany do dyspozycji kierowców. Poprowadzona pod rzeką Świną inwestycja umożliwi sprawne poruszanie się pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Zamiast czasochłonnej przeprawy promem, zmotoryzowani pokonają dystans w zaledwie 3-4 minuty.

Inwestycja pod nazwą "Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu - budowa tunelu pod Świną", miała zostać oddana do użytku już 25 maja, jednak przez opóźnienie postanowiono przełożyć jej inaugurację na 30 czerwca. Co wiemy o tunelu, który tak bardzo rozgrzewa polityczne środowiska? Więcej informacji dotyczących drogowych inwestycji znajdziesz na stronie Gazeta.pl

Tunel pod Świną

Tunel pod Świną ma długość 1,48 km, co czyni go najdłuższą przeprawą podwodną w naszym kraju. Jest on częścią inwestycji, której całkowita długość wynosi 3,4 km. Poprowadzony pod dnem cieśniny, w najniższym miejscu znajduje się na głębokości 23,6 m (10 m pod dnem). W tunelu poprowadzono dwukierunkową jezdnię o szerokości 11 metrów z dwoma pasami ruchu, każdy o szerokość 3,5 m, a także pasami awaryjnymi o szerokości 2 m. W tunelu obowiązuje zakaz wyprzedzania oraz ograniczenie prędkości do 50 km/h.

Dla wszystkich amatorów szybkiej jazdy i osób cierpiących na zespół ciężkiej nogi mamy złą wiadomość. W tunelu w Świnoujściu został zainstalowany odcinkowy pomiar prędkości. Na jego początku i końcu  zainstalowano specjalne kamery, które pozwalają obliczyć prędkość, z jaką poruszał się kierowca. Wyliczana jest na podstawie danych z obu urządzeń. System wie, jak długi odcinek dzieli urządzenia i na podstawie dwóch zdjęć wskazuje czas przejazdu, co pomaga ustalić średnią prędkość. Dzięki temu wiadomo, czy pojazd jechał zgodnie z ograniczeniem, czy też jego kierujący popełnił wykroczenie. 

Przekrój tunelu pod Świną
Przekrój tunelu pod Świną Fot. Studio graficzne Gazety Wyborczej

Głównym inwestorem jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (oddział Szczecin). Koszt budowy wyniósł 912 mln zł, z czego ponad 775 mln zł pokryło dofinansowanie z Unii Europejskiej. Nadzór nad projektem pełniło konsorcjum SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gülermak.

Inwestycja umożliwi mieszkańcom Świnoujścia, a także turystom, sprawne przemieszczanie się po mieście, które ulokowane jest na kilkudziesięciu wyspach i wysepkach, w tym najważniejszych, czyli Wolin i Uznam. Aktualnie kierowcy zmuszeni są korzystać z przepraw realizowanych promami, które ze względu na swoją ograniczoną przepustowość pochłaniają bardzo dużo czasu. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez GDDKiA, dzięki tunelowi przemieszenie się pomiędzy wyspami zajmie teraz jedynie ok. 3-4 minuty. Tunel po Świną zostanie oddany do użytku już dzisiejszego wieczora (30 czerwca), tuż po zakończeniu oficjalnych uroczystości związanych z otwarciem inwestycji.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.