Ciężki sprzęt budowlany wjedzie na teren budowy w najbliższych dniach. Autostrada ma mieć po dwa pasy ruchu w każdą stronę z rezerwą na trzeci pas. Na tym fragmencie powstanie też węzeł Łukowisko na przecięciu z przyszła droga ekspresową S19. Według harmonogramu termin ukończenia prac przewidziano w drugiej połowa 2024 r. jednak Generalna Dyrekcja Dróg krajowych i autostrad zastrzega, że może się on wydłużyć przez długotrwałą procedurę uzyskiwania decyzji.
Realizację przedłużenia autostrady od miejscowości Kałuszyn w kierunku granicy z Białorusią podzielono na kilka odcinków. W realizacji jest już 101 kilometrów trasy do węzła Biała Podlaska. W skrócie prezentujemy jak wygląda aktualne zaawansowanie prac na poszczególnych odcinkach.
Mińsk Mazowiecki - Siedlce (ok. 37,5 km)
Na trzech fragmentach trwają już roboty budowlane.
Kałuszyn - Groszki: Budowane są nasypy, realizowane są warstwy konstrukcyjne nawierzchni. W zakresie budowy obiektów inżynierskich betonowane są ustroje nośne, kapy chodnikowe, trwa montaż drenażu czy wykonywanie izolacji. Budowana jest kanalizacja deszczowa, odwodnienie. Montowane są słupy ekranów akustycznych. Zaawansowanie robót wynosi 36 proc.
Groszki – Siedlce Zachód (Gręzów): Budowane są nasypy. Wzmacniane jest podłoże pod nasypy i wykopy. W zakresie budowy obiektów wykonywane są wykopy pod posadowienie, zbrojone i betonowane fundamenty i podpory. Trwa budowa kanalizacji deszczowej, przebudowywane są wodociągi. Zaawansowanie robót ok. 11 proc.
Siedlce Zachód (Gręzów) - Siedlce Południe (Swoboda): budowane są nasypy, wykopy, realizowane są warstwy konstrukcyjne nawierzchni, układane są pierwsze warstwy bitumiczne ciągu głównego. W zakresie budowy obiektów betonowane są ściany oporowe, wykonywana konstrukcja stalowa, zbrojenie. Trwa budowa kanalizacji deszczowej, linii kablowych. Zaawansowanie robót to ok. 55 proc.
Dla pierwszego i trzeciego zadania termin zakończenia został zaplanowany na jesień tego roku. Kontrakt dla zadania środkowego odcinka przewiduje oddanie drogi do użytku w wakacje 2024 roku. Na ten moment nieprzewidziane są opóźnienia, ale wykonawcy złożyli już wnioski o wydłużenie terminów przez przeciągające się procedury zdobywania zezwoleń i dodatkowe środki finansowe.
Ten fragmenty A2 podzielono na cztery odrębne etapy. Od września trwają już prace ziemne na odcinku Swory - Biała Podlaska. Trwają też prace przy budowie obiektów inżynierskich. Ponadto przebudowywane są kolizje z urządzeniami obcymi. Zaawansowanie robót przekroczyło 42 proc.
Na odcinku od węzła Siedlce Południe do rejonu Malinowca prace rozpoczęły się w drugiej połowie maja, co umożliwiło uzyskanie decyzji ZRID. Wykonawca wytyczył plac budowy i pod nadzorem przyrodniczym prowadzi wycinkę drzew.
Dla odcinka od węzła Łukowisko do rejonu m. Swory, trwa postępowanie administracyjne w Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie. GDDKiA szacuje, że na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2023 r. otrzyma niezbędne decyzje. Zgodnie z zawartymi umowami z wykonawcami zakończenie robót powinno zakończyć się tam do końca 2024 r.
Najmniej zaawansowane prace są na odcinku A2 od węzła Biała Podlaska do granicy państwa z Białorusią (Kukuryki), Co prawda kończy się już tam proces planowania i zdobywania decyzji, ale nie wyłoniono jeszcze wykonawców robót. Przed nami cała procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy inwestycji. GDDKiA nie podała jeszcze terminu oddania tego odcinka dla kierowców.