Łada, Chiny i długo nic. Rynek w Rosji zaskakuje

Rosjanie nie kryją nadziei, że ich motoryzacyjny rynek odbije się od dna i jeszcze w 2023 r. osiągną wynik miliona nowo zarejestrowanych samochodów. Mają na to szanse, gdyż sprzedaż powoli pnie się w górę. W statystkach rządzą jednak marki, których jeszcze kilka lat temu w Rosji nie było.

Kto rządzi w Rosji? Na motoryzacyjnym rynku numerem jeden wciąż jest Łada. Otwartą kwestią pozostaje jak długo to potrwa. W pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych samochodów w Federacji Rosyjskiej znalazło się mnóstwo chińskich marek. Na listę trafiły tak egzotyczne firmy jak m.in. Exeed, Haval, Omoda czy Changan. W Polsce trudno o auta wspomnianych producentów.

Zobacz wideo Motocyklista przekracza prędkość. O ile? O ponad 100 km/h ponad limit

TOP 10 producentów aut w Rosji w maju 2023 r.

  • Łada - 22 029 egz. (+ 231 proc.)
  • Chery - 7444 egz. (+ 348,2 proc.)
  • Haval - 7432 egz. (+ 509,2 proc.)
  • Geely - 6 690 egz. (+ 639,2 proc.)
  • Kia - 3090 egz. (-13,6 proc.)
  • EXEED - 3028 egz. (+456,6 proc.)
  • Hyundai - 2722 egz. (-12,1 proc.)
  • OMODA - 2569 egz.
  • Toyota - 2016 egz. (+ 131,7 proc.)
  • Changan - 1983 egz. (+ 1770,8 proc.)

W maju 2023 r. Rosjanie odnotowali niezły rekord. Zarejestrowano aż 72,1 tys. nowych samochodów. Rok wcześniej wynik był znacznie skromniejszy. Odnotowano zaledwie 27,4 tys. nowych pojazdów. Liderem w 2023 r. niezmiennie pozostaje Łada z udziałem sięgającym aż 30 proc. Zmieniła się jednak konkurencja.

Changan CS85 COUPEChangan CS85 COUPE materiały prasowe

Chery OmodaChery Omoda fot. Chery

Samochód Geely Atlas Pro wyprodukowany przez chińskiego producenta samochodów Geely jest wystawiony w salonie w Moskwie, Rosja, 23 marca 2023 r.Samochód Geely Atlas Pro wyprodukowany przez chińskiego producenta samochodów Geely jest wystawiony w salonie w Moskwie, Rosja, 23 marca 2023 r. Fot. Maxim Shemetov / REUTERS

Chery TiggoChery Tiggo fot. Chery

Haval F5Haval F5 fot. Haval

Bestune T77 jako Łada X-Cross 5Bestune T77 jako Łada X-Cross 5 FAW. Materiały producenta

Jeszcze w 2022 r. Łada ostro rywalizowała tylko z jednym koncernem. Pozycję rosyjskiej marki systematycznie podgryzał koreański Hyundai-Kia. W maju 2022 r. Łada miała ponad 24 proc. rynku. Obie marki koreańskie razem odnotowały podobny wynik. KIA zdobyła 13 proc. a Hyundai 11,2 proc. W maju 2023 r. koreańskie firmy zdobyły łącznie nieco ponad 8 proc. Nieźle, jak na zagraniczne sankcje i brak oficjalnych dostaw bezpośrednio od producenta.

Egzotyki nie brakuje na liście najchętniej kupowanych nowych samochodów w Rosji. W TOP 10 trzy modele Łady i 7 chińskich. Trudno oczekiwać aby było inaczej.

TOP 10 modeli aut w Rosji w maju 2023 r.

  • Łada Granta - 15 791 egz.
  • Haval Jolion - 3864 egz.
  • Geely Coolray - 3536 egz.
  • Łada Niva Travel - 3210 egz.
  • Chery Tiggo 7 PRO Max - 3114 egz.
  • Łada Niva Legend - 2683 egz.
  • OMODA C5 - 2477 egz.
  • Chery Tiggo 4 Pro - 1917 egz.
  • Geely Tugella - 1441 egz.
  • Haval F7x - 1194 egz.
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.