Nowa Kia EV9 chce konkurować z SUV-ami segmentu premium. Ma kilka asów w rękawie

Kia EV9 jest potężna i przestronna. A do tego oferuje rekordowo duży akumulator i możliwość ultraszybkiego ładowania. Tylko czy to wystarczy do rzucenia rękawicy Volvo, BMW i Audi? Koreańczycy trochę nie mieli wyjścia...

O nowościach rynkowych donosimy również w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Kia mocno potęguje napięcie przed rynkową i polską premierą swojego flagowego SUV-a. Model EV9 zabierze na pokład 6- lub 7-pasażerów, a do tego jest modelem wyłącznie elektrycznym. Tylko czy taka wersja rodzinnej mobilności ma szansę się sprawdzić? Konstruktorzy koreańskiej marki dołożyli wszelkich starań, żeby tak właśnie się stało.

Zobacz wideo Nie ustąpił pierwszeństwa kobiecie z wózkiem. O krok od tragedii

Kia EV9 nie jest duża. Ona jest olbrzymia! I przestronna

W pierwszej kolejności inżynierowie zadbali o przestrzeń. Właśnie dlatego Kia może pochwalić się tym, że EV9 jest najbardziej przestronnym samochodem osobowym marki. Auto powstało na płycie podłogowej E-GMP. Ta dała możliwość zbudowania nadwozia o długości 5010 mm, które dysponuje rozstawem osi wynoszącym 3100 mm. Czy to dużo? EV9 jest o 6 cm dłuższy od obecnej generacji Volvo XC90. W skrócie, to naprawdę potężny samochód. Jeżeli chodzi o przestrzeń w kabinie, tylko nieznacznie większym rozstawem osi dysponuje nowy Mercedes klasy S. W efekcie we wnętrzu Kii EV9 nie powinno zabraknąć miejsca dla 6- czy 7-pasażerów.

Kia EV9 ma też dwa... bagażniki! Ten za tylną klapą oferuje 333 litry przy trzech rzędach foteli i 828 litrów przy dwóch. Dodatkowy kufer ukrywa się pod maską. Model RWD zmieści w nim 90 litrów, a AWD 52 litry.

Nowa Kia EV9Nowa Kia EV9 Kia

Kia EV9 z jedną baterią i trzeba układami napędowymi

Dane dotyczące nadwozia w rodzinnym SUV-ie mają ogromne znaczenie. Tyle że w samochodzie elektrycznym na pierwszy plan wchodzą możliwości układu napędowego. Kia EV9 będzie dostępna w tym zakresie w dwóch konfiguracjach. Mowa o układzie tylnonapędowym i 4x4. Pierwszy z nich zaoferuje kierowcy 204 konie mocy i 350 Nm momentu obrotowego. W efekcie SUV rozpędzi się do pierwszej setki w 9,4 sekundy. Wersja z napędem na cztery koła jest napędzana dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 192 koni każdy. W modelu Baseline przedni elektryk dostarczy 250, a tylny 350 Nm. W przypadku wariantu GT-Line obydwa silniki dostarczą na drogę 350 Nm.

Kia EV9 4x4 Baseline osiągnie pierwszą setkę w 6 sekund. Rozpędzi się nawet do 200 km/h. Model GT-Line będzie sporo szybszy. Sprint do 100 km/h w jego przypadku potrwa już tylko 5,3 sekundy.

Nowa Kia EV9Nowa Kia EV9 Kia

Jaki zasięg ma napęd elektryczny w Kii EV9?

Możliwości układów napędowych Kii EV9 to jedno. Mówimy przecież o elektryku. Tu kluczowy staje się zatem zasięg i czasy ładowania. Magazynem energii dla napędu dużego SUV-a stanie się bateria o rekordowej pojemności na poziomie 99,8 kWh. Będzie ona identyczna w przypadku każdej wersji mocy. Akumulator w przypadku modelu RWD przełoży się na zasięg WLTP oszacowany na 541 km. Wariant AWD GT-Line pokona z kolei na jednym ładowaniu nawet 497 km. Ładowanie? Kia jest zdolna do ultraszybkiego ładowania prądem o napięciu 800 V. Znalezienie takiej ładowarki pozwoli kierowcy na zwiększenie zasięgu po 15-minutowym postoju o dodatkowe 239 km w EV9 RWD i 219 km w EV9 AWD.

Warto dodać w tym momencie, że instalacja elektryczna Kii EV9 jest standardowo wyposażana w funkcję ładowania dwukierunkowego. Dzięki temu pojazd może zarówno pobierać energię z sieci domowej, jak i oddawać ją do niej. W ten sposób auto stanie się również magazynem prądu (czy też mobilnym power bankiem) w ramach rozwiązań Vehicle-to-Load (V2L), Vehicle-to-Building/Vehicle-to-Home (V2B/V2H) oraz Vehicle-to-Grid (V2G).

Nowa Kia EV9Nowa Kia EV9 Kia

Kia EV9 stawia na eko-materiały i rzuca wyzwanie segmentowi premium

Na koniec dwie ciekawostki. Pomyślicie sobie, że Kia nigdy nie była mistrzem w kwestii jakości materiałów wykończeniowych. Zamiast naturalnej, stosowała "sztuczną" skórę. I w topowym SUV-ie robi to samo. Tyle że tu dużo bardziej rozmyślnie. Tapicerka auta zostanie wykonana z BIO PU, czyli bio-poliuretanu. Materiał ten pochodzi z naturalnych składników, takich jak kukurydza i olej rycynowy. Ponadto, w desce rozdzielczej oraz w poszyciach drzwi i słupków zastosowano przetworzony PET (politereftalan etylenu) i TPO (olefiny termoplastyczne). A wszystko dla dobra środowiska. Duże użycie tworzyw sztucznych, które pochodzą z recyklingu odpadów pokonsumpcyjnych, jeszcze mocniej podkreśla eko-charakter Kii EV9.

Po drugie Kia EV9 ma konkurować z takimi modelami, jak Volvo EX90, BMW iX czy Audi Q8 e-tron. Zamach na segment premium pomyślicie? Szefostwo koreańskiej marki oszalało – dodadzą niektórzy? Tyle że to raczej nie kwestia rozmyślnej polityki, a raczej tego, że w segmencie dużych SUV-ów o napędzie elektrycznym, EV9 nie ma zbyt wielu konkurentów poza segmentem premium. Bo pomijając wyżej wymienione auta, pozostaje chyba tylko jeszcze Tesla Model X.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.