W 2022 roku Inspekcja Handlowa zbadała łącznie 1598 próbek paliw (833 próbki benzyny i 765 oleju napędowego) oraz 317 próbek LPG, pobranych ze stacji w całej Polsce. Wymagań jakościowych określonych w przepisach nie spełniło 21 próbek paliw (1,34 proc. zbadanych), z czego 19 to próbki oleju napędowego. W przypadku gazu wymagań nie spełniało 10 próbek.
Jak poinformował UOKiK, odsetek zakwestionowanych próbek w poszczególnych województwach był wyraźnie zróżnicowany. Podczas losowych kontroli najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w województwach: świętokrzyskim (5,41 proc. zbadanych), mazowieckim (2,40 proc.), podlaskim (2,38 proc.), warmińsko-mazurskim (1,96 proc.), podkarpackim (1,75 proc.), kujawsko-pomorskim (1,59 proc.) i śląskim (0,87 proc.). Natomiast w przypadku stacji wybranych do kontroli na podstawie m.in. informacji od kierowców czy też policji, najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w województwach: kujawsko-pomorskim (7,14 proc.), warmińsko-mazurskim (6,25 proc.), zachodniopomorskim (4,88 proc.), podkarpackim (3,03 proc.), mazowieckim (2,78 proc.), małopolskim (2,70 proc.), dolnośląskim (2,27 proc.), śląskim (2,13 proc.) i wielkopolskim (2,04 proc.).
Nieprawidłowości wykryte w oleju napędowym dotyczyły następujących parametrów:
Jak przekazuje Dziennik.pl, nieprawidłowości wykryto w próbkach pobranych na poniższych stacjach:
W przypadku benzyny Pb 95 i Pb 98 zwracano uwagę na stopień prężności par. Parametr ten ma różną wartość dla paliwa letniego i zimowego. Od jego wysokości zależą łatwość uruchomienia silnika w temperaturze niskiej, a w wysokiej skłonność do tworzenia się korków parowych.
Stacje paliw, na których wykryto odstępstwa od norm:
W próbkach LPG nieprawidłowości dotyczyły:
Stacje paliw, w których odkryto nieprawidłowości:
UOKiK przypomina, że w przypadku podejrzenia uszkodzenia silnika przez paliwo złej jakości, właściciel pojazdu może złożyć reklamację u właściciela stacji. Co więcej, podejrzenie nieprawidłowości na danej stacji należy zgłosić Inspekcji Handlowej, a przypuszczenie, że licznik dystrybutora na stacji wskazuje nieprawidłowo ilość tankowanego paliwa – Głównemu Urzędowi Miar. Więcej podobnych treści znajdziesz na stronie Gazeta.pl