10 mln na liczniku Toyoty Yaris. I choć modele te odznaczają się wysoką trwałością, nie mówimy o liczniku kilometrów, a liczniku w fabryce. Dokładnie tyle aut wyprodukowały japońskie zakłady po zsumowaniu wyników osiągniętych przez cztery generacje. Polski udział w tak dużej sprzedaży jest raczej marginalny. Mimo wszystko 24 lata obecności małej Toyoty, zapisało się na kilku ważnych kartach historii polskiej motoryzacji.
Pierwsza i szczególnie często kojarzona dotyczy nauki jazdy. Modele generacji drugiej i trzeciej były chętnie wybierane przez polskie ośrodki egzaminujące kierowców. W efekcie zaczęły tłumnie pojawiać się także w szkołach nauki jazdy. W efekcie kierujący, którzy zdobyli uprawnienia do kierowania pojazdami od końca pierwszej dekady XXI wieku, musieli mieć styczność z jednym z tych aut. A przecież Yaris w Polsce jeździł nie tylko z "elką" na dachu. Chętnie woził także przedstawicieli handlowych. Przez lata modele napędzane silnikami 1.0 VVT-i i 1.4 D-4D królowały w krajowych flotach. W tym napędzały np. auta firmy Coca-Cola.
Wbrew pozorom i obiegowej opinii Toyota Yaris wcale nie jest autem emeryta. Tak, starsi kierowcy chętnie ją wybierali. Zwłaszcza w kolorze czerwonym. Dużo chętniej kupowały ten model jednak firmy.
Drogowa motoryzacja, drogową motoryzacją. Yaris ma jednak jeszcze bliższe związki z polską. Bo o ile nasz rynek zbytu może nie być taki znaczący, o tyle fabryki Toyoty zlokalizowane w Polsce już znaczące są. Kluczowe komponenty Yarisa, takie jak silniki benzynowe, silniki elektryczne i hybrydowe przekładnie, są produkowane lokalnie w Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP).
Polska być może nie jest głównym rynkiem zbytu, ale Yaris jest dla nas ważny. Na rynku polskim od roku 1999 zajmuje czołowe pozycje na listach najchętniej kupowanych nowych modeli samochodów.
Toyota Yaris jest dwukrotnym zdobywcą tytułu Europejskiego Samochodu Roku. Statuetkę otrzymała pierwsza i czwarta generacja. Poza tym Yaris od trzeciej generacji w dużej mierze spopularyzował ideę napędu hybrydowego w segmencie B. I choć 10-milionowy egzemplarz został złożony we Francji, a pierwotnie produkcja hatchbhacka wystartowała w fabryce Takaoka w prefekturze Aichi w Japonii, dziś model składa się w 10 krajach. Poza Japonia i Francją, na listę wpisują się Czechy, Brazylia, Chiny, Tajwan, Indonezja, Malezja, Pakistan i Tajlandia. Yaris to prawdziwy obywatel świata...
10-milionowy Yaris powstał w wersji GR SPORT w kolorze Dynamic Grey. Zjechał z linii produkcyjnych 30 marca i został dostarczony do nowego właściciela mieszkającego w okolicach Paryża.
Na koniec jeszcze jedna ciekawostka. Dwie i pół dekady oraz przekroczenie produkcji na poziomie 10 miliona sztuk sprawiło, że Yaris dołączył do naprawdę zaszczytnego grona. W gamie japońskiej marki poza nim produkcją osiągającą ośmiocyfrową liczbę mogą się pochwalić takie modele, jak Corolla, Camry, RAV4, Hilux i Land Cruiser.