Ford Bronco po raz pierwszy pojawił się na rynku w 1966 roku i zapisał się na kartach historii motoryzacji przede wszystkim jako niestrudzona terenówka. Gdy piąta generacja auta została wycofana ze sprzedaży w roku 1996 i bardzo długo model ten nie miał następcy, wiele osób sądziło, że kolejne Bronco już nie powstanie. Spektakularną wiadomość przyniósł rok 2020. Bronco powróciło z masą nawiązań do stylu oraz właściwości jezdnych poprzedników i z marszu wywołało ogromne poruszenie.
Sprzedaż nowego Forda Bronco zbudowanego na podwoziu ramowym, rozpoczęła się w roku 2021, a klienci od razu zaczęli ustawiać się po niego w kolejach. Tyle, że oczywiście w Stanach Zjednoczonych, bo pojazd w pierwszej kolejności trafił na rodzimy rynek, gdzie występuje w kilku wersjach wyposażenia i można go zamówić z krótkim 2-drzwiowym nadwoziem lub długim 4-drzwiowym. W lipcu 2022 r. Ford złożył obietnicę, że wprowadzi terenówkę do Europy i danego słowa dotrzymał. Jest rok 2023 i Bronco można kupić na wybranych rynkach Starego Kontynentu, do których zalicza się Polska.
Szósta generacja Bronco przygotowana dla europejskich klientów debiutuje w polskiej sprzedaży. Na rynek ma trafić ściśle ograniczona liczba egzemplarzy, ale Ford Polska nie podaje do wiadomości o jaką pulę aut dokładnie chodzi. Gama modelu w porównaniu z ofertą amerykańską została mocno okrojona, ale dobra informacja jest taka, że Europejczycy dostają auto kompletne. Wersje wyposażenia są dwie - hardkorowa Outer Banks z off-roadowymi rozwiązaniami technicznymi na pierwszym miejscu lub ekstremalnie terenowa i najbardziej wszechstronna Badlands. Każda jest 4-drzwiowa z modułowym dachem.
W obu wersjach wyposażenie jest bogate, a wyróżnikami są unikalne detale zewnętrzne i wewnętrzna plakietka z numerem egzemplarza. Standardem jest podgrzewana i obszyta skórą kierownica, elektrycznie regulowane przednie fotele z podgrzewaniem, skórzana tapicerka, dwustrefowa klimatyzacja, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, multimedia SYNC4 z 12-calowym ekranem dotykowym CD, 8-calowe cyfrowe zegary TFT, kamera 360, ładowarka indukcyjna, bezprzewodowa łączność Android Auto i Apple CarPlay, system dźwiękowy B&O z 10 głośnikami oraz pakiet zaawansowanych systemów wsparcia kierowcy.
Do napędu służy wyłącznie podwójnie turbodoładowany 2.7-litrowy silnik V6 EcoBoost o mocy 335 KM i 563 Nm, połączony z 10-biegową skrzynią automatyczną biegów i napędem 4WD. Ze względu na różnice m.in. w konstrukcji zawieszenia i wielkości kół, Outer Banks przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,7 s, a w wariancie Badlands sprint do "setki" zajmuje 7,2 s.
Napęd na cztery koła występuje w dwóch rodzajach. Wersja wyposażenia Outer Banks otrzymuje ręcznie dołączany napęd 4x4 z możliwością blokady przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego. Elektronicznie sterowany dwubiegowy reduktor umożliwia zmianę przełożenia w czasie jazdy. W Badlands napęd 4x4 posiada też blokadę przedniego mechanizmu różnicowego. Ponadto dwubiegowy elektromechaniczny reduktor z automatycznym trybem pracy może płynnie przełączać się między napędem na dwa koła i napędem na cztery koła w zależności od warunków, pozwalając kierowcy na maksymalną koncentrację na sytuacji przed samochodem.
Warianty wyposażenia różnią się między sobą także zawieszeniem HOSS, które zostało stworzone z myślą o zapewnieniu zwrotności i trakcji w terenie. HOSS 1 w Outer Banks cechuje się 32-calowymi oponami, prześwitem 201-237 mm i standardowymi amortyzatorami o mniejszym skoku. Badlands z zawieszeniem HOSS 2 ma 33-calowe opony, wyższy prześwit 221-261 mm, amortyzatory Bilstein z dodatkowym zbiornikiem kompresującym wybicie, co pozwala na wyższy skok i funkcję odłączania przedniego stabilizatora. Głębokość brodzenia w obu przypadkach jest taka sama i wynosi 800 mm.
Centrum układu kontrolującego sprawne poruszanie się na dowolnej nawierzchni jest G.O.A.T. Modes Terrain Management System, który ułatwia kierowcy wybór stosownego trybu jazdy, pozwalającego najlepiej wykorzystać możliwości samochodu w warunkach, jakie zastał na swojej drodze. G.O.A.T. to skrót od Goes Over Any Type of Terrain, co w wolnym tłumaczeniu oznacza "pojedź po dowolnym terenie".
Oprócz drogowych trybów jazdy, jak Normalny, Eco, Sport i Śliska nawierzchnia, dedykowane jeździe w stylu G.O.A.T. tryby terenowe obejmują Błoto/koleiny, Piasek, a także Pełzanie i inspirowany wyścigami tryb Baja dla wersji Bronco Badlands. Każdy tryb jazdy nieco inaczej optymalizuje pracę przepustnicy, punkty zmiany biegów i reakcję układu kierowniczego w zależności od warunków jazdy.
Trail Toolbox to natomiast zestaw wyrafinowanych systemów terenowych, które mają wspierać kierowców i pozwalać im na swobodne poznawanie możliwości pojazdu. Standardowy system kamer 360 stopni z widokiem off-road spotter jest automatycznie aktywowany po włączeniu jednego z trybów jazdy terenowej, zapewniając widok na koła nieosiągalny z fotela kierowcy i zwiększając widoczność podczas pokonywania najtrudniejszych odcinków. Klienci wjeżdżający w najtrudniejszy teren mają do dyspozycji płyty osłonowe kluczowych podzespołów, w tym osłonę pod przednim zderzakiem, płyty chroniące silnik, skrzynię biegów, reduktor i zbiornik paliwa.
Bronco opracowane z myślą o śmiałych przygodach w terenie, ma standardowy, zdejmowany twardy dach (z tłumiącą dźwięki podsufitką) i dzieli się na cztery panele z przeznaczonymi dla dwóch przednich paneli pokładowymi schowkami. Możliwy jest pełny demontaż czterech drzwi, a szyte na miarę torby dla wersji Badlands, pozwalają na bezpieczne przechowywanie drzwi w samochodzie, by były gotowe do ponownego montażu w ciągu kilku minut.
Kolejne demontowalne elementy pozwalają na dostosowanie konfiguracji do indywidualnych potrzeb, jak i na zwiększenie zdolności do jazdy w terenie. Grill przedniego wlotu powietrza i zderzak mogą być zamienione na alternatywne wersje, natomiast plastikowe obramowania nadkoli zostały zaprojektowane tak, by w przypadku otarć w czasie jazdy terenowej, oddzielić się od błotnika bez uszkodzeń, dzięki czemu można je łatwo i szybko ponownie zamontować. Na nadwoziu są także wbudowane punkty mocowania akcesoriów terenowych, a w kabinie bardzo wytrzymałe, łatwe do czyszczenia elementy i powierzchnie.
Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl