Renault Espace już nie jest vanem. Nowa generacja to pełnoprawny SUV

Jeden z najbardziej znanych rodzinnych vanów na świecie stał się SUV-em. Szósta generacja Renault Espace to w rzeczywistości przedłużony Austral, który w zależności od potrzeb będzie autem 5- lub 7-miejscowym.

Ostatnia ewolucja modelu Espace - samochodu dedykowanego rodzinom na długie trasy, była połączeniem SUV-a z minivanem. Całkowite przejście na nadwozie typu SUV nie powinno więc nikogo dziwić. Samochody z takimi właśnie nadwoziami biją rekordy popularności, a producent idzie z duchem czasu i swoją decyzję wyjaśnia spełnianiem oczekiwań klientów i dopasowaniem się do aktualnej epoki.

Jakiś czas temu z gamy modelowej Renault wykreślony został model Koleos, tak więc nowy Espace naturalnie uzupełnia w ofercie lukę po dużym SUV-ie. Polski importer poinformował, że nad Wisłą zamówienia na nowe Espace będą przyjmowane w trzecim kwartale 2023, a pierwsze samochody dojadą do dealerów w październiku.

Espace w stosunku do poprzednika jest bardziej kompaktowy z zewnątrz (krótszy o 14 cm) i lżejszy o aż 215 kilogramów. Auto zbudowane na platformie CMF-CD (Common Module Family) Aliansu Renault-Nissan z przodu wygląda niemal tak samo, jak mniejszy model Austral. Inaczej zaczyna być dopiero za słupkiem B z powodu wydłużonego tyłu i wyżej poprowadzonej linii dachu.

 

W kabinie pasażerowie mają odnaleźć komfort. Wnętrze jest mocno wypełnione światłem za sprawą panoramicznego szklanego dachu o powierzchni ponad 1 m2 (1,37 metra długości i 84 cm szerokości), który jest jednym z największych na rynku. Środkowa kanapa jest dzielona, przesuwa się w zakresie 22 cm i jest odchylana. Trzeci rząd foteli wysuwany z podłogi kufra został zaprojektowany głównie z myślą o wożeniu dzieci - przestrzeń w tym obszarze jest ograniczona, a zajmowanie miejsc utrudnione.

W konfiguracji 7-osobowej bagażnik zmieści 159 litrów. Standardowa 5-osobowa konfiguracja zapewnia 777 litrów pojemności bagażnika, a po złożeniu kanapy przestrzeń przewozowa wynosi 1818 litrów. Zastosowane w pojeździe schowki mają łączną pojemność 39 litrów.

Hybrydowy układ napędowy E-TECH

Na początku Espace pojawi się tylko jako wersja z hybrydowym napędem E-TECH o mocy 200 KM, którego sercem jest 3-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.2 litra z turbodoładowaniem (130 KM i 205 Nm). Motor spalinowy wspierają dwa silniki elektryczne - główny mocy 50 kW (70 KM) i momencie obrotowym 205 Nm, zasilany z akumulatora litowo-jonowego 2 kWh/400V. Ten silnik zapewnia napęd podczas jazdy w trybie elektrycznym. Dodatkowy silnik elektryczny, tzw. rozrusznik wysokonapięciowy (HSG) generuje 25 KM i 50 Nm i zapewnia rozruch silnika spalinowego oraz synchronizuje zmianę biegów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 8,8 s, a prędkość maksymalna wynosi 175 km/h.

Auto rusza zawsze w trybie elektrycznym i automatycznie odzyskuje energię podczas hamowania i zwalniania. Kierowca może również samodzielnie wybrać jeden z czterech poziomów hamowania rekuperacyjnego. Napęd E-TECH umożliwia jazdę w trybie elektrycznym przez 80 proc. czasu jazdy po mieście. Producent obiecuje niskie średnie zużycie paliwa (4,6 l/100 km) oraz możliwość przejechania do 1100 kilometrów na 55-litrowym zbiorniku paliwa, bez konieczności tankowania lub ładowania. Z czasem do oferty dołączą jednostki benzynowe 1.3 TCe o mocy 130 i 156 KM

Renault informuje, że rodzinny SUV zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów dzięki zastosowanym rozwiązaniom, takim jak specjalnie zaprojektowane podwozie i 32 systemy wspomagające jazdę. Przyjemność prowadzenia potęgują rozwiązania z zakresu wyboru dynamiki jazdy MULTI-SENSE oraz układ 4 kół skrętnych 4CONTROL Advanced. Dzięki skrętnej tylnej osi zwrotność będzie na poziomie miejskiego Clio (10,4 metra średnicy zawracania).

Rok premiery szóstej generacji Espace nie jest przypadkowy. W listopadzie 2023 roku Renault będzie obchodziło 40. rocznicę powstania modelu koncepcyjnego o nazwie Espace, zaprezentowanego po raz pierwszy w 1983 roku.

Sześć generacji Renault EspaceSześć generacji Renault Espace Fot. Renault

W materiale wykorzystano zdjęcia producenta

Więcej wiadomości na temat motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.