Kia pokazała nowego SUV-a. EV9 jest kwadratowy, nawet 7-miejscowy i... elektryczny!

Nowa Kia EV9 to auto na wskroś rodzinne. Ma nawet 7 miejsc siedzących i przestronną kabinę. Tak, stylistycznie SUV nie jest przesadnie przeładowany akcentami. Na polu technologicznym może jednak zawstydzić niejednego konkurenta.

O kolejnych nowościach na rynku motoryzacyjnym opowiadamy również w materiałach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.

Miesiące zapowiedzi, tygodnie spekulacji i oficjalna premiera. Wiemy jak będzie wyglądać nowy SUV Kii. Wiemy też jaką technologię zaproponuje kierowcy i pasażerom. Zanim jednak o tym, wspomnijmy nieco o designie. Szczególnie że słowem kluczem dla niego nadal jest tygrys.

Zobacz wideo Elektryczny wózek w tunelu na jednej z głównych ulic? Ten starszy mężczyzna spowodował duże utrudnienia

Nowa Kia EV9 i cyfrowy nos tygrysa. Geometria rządzi!

Nos tygrysa od lat jest wyznacznikiem przedniej części nadwozia każdej Kii. W przypadku EV9 linia ta została jednak zmodyfikowana. Koreańczycy nową koncepcję pasa przedniego nazwali Digital Tiger Face, a zakłada ona m.in. płaski i niezwykle szeroki grill oraz segmentowe światła LED-owe pojawiające się po jego bokach. Pod względem stylistycznym EV9 jest raczej dziełem geometrii niż talentu Picassa. Choć to jeszcze nie musi oznaczać niczego złego. Szczególnie że kwadratowa forma została uzupełniona licznymi krzywiznami i załamaniami oraz cyfrowymi lusterkami.

Nowa elektryczna Kia EV9Nowa elektryczna Kia EV9 Materiały Kia

Ciekawostka dotycząca Kii EV9 jest taka, że pomimo geometrycznego kształtu, Koreańczycy uzyskali w tym aucie niezły współczynnik oporu powietrza. Cx wynosi tylko 0,28. Dokładnie takim samym wskaźnikiem może się pochwalić np. dużo bardziej opływowe Audi e-tron. Do takiego wyniku przyczyniła się m.in. trójwymiarowa osłona pod autem czy kurtyny powietrzne w przednim zderzaku.

Kia EV9 otrzyma obrotowe fotele w drugim rzędzie

Kia EV9, zbudowana na platformie E-GMP, jest naprawdę dużym SUV-em. Ma 5010 mm długości, 1980 mm szerokości i 1755 mm wysokości. To oznacza że auto jest większe od aktualnego Sorento i to ze sporym zapasem! A tak brzmiąca informacja jest tym lepsza, że ogromną zaletą EV9 ma być sposób konfiguracji kabiny. Oczywiście zmieszczą się w niej trzy rzędy foteli. W drugim stanie 3-miejscowa kanapa lub dwa oddzielne siedziska. Siedziska podstawowe, typu relaksacyjnego lub obrotowe. W trzecim natomiast bez problemu zasiądą osoby mierzące nawet ponad 180 cm wzrostu.

W skrócie, w zależności od konfiguracji elektryczna Kia EV9 będzie samochodem 6- lub 7-miejscowym.

Nowa elektryczna Kia EV9Nowa elektryczna Kia EV9 Materiały Kia

Elektryczny napęd Kii EV9. Trzy wersje mocy, dwa warianty baterii

Kia EV9 ma być samochodem rodzinnym. Rodzinnym, ale też elektrycznym. Zeroemisyjność była ważnym elementem konstruowania pojazdu. I w jej zakresie również inżynierowie postawili na elastyczność. Kierowca będzie mógł wybrać jedną z trzech konfiguracji napędu. Mowa o:

  • modelu RWD Long Range. Auto zaoferuje 204 KM i 350 Nm, czas sprintu do 100 km/h w rozsądne 9,4 sek. oraz nawet 541 km zasięgu WLTP.
  • modelu RWD. To wersja mocniejsza. Elektryk ma w tym przypadku prawie 218 KM, ale nadal 350 Nm. Dzięki temu osiąga 100 km/h już po 8,2 sek.
  • modelu AWD. Tu napędem zajmą się dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 385 KM. Moment obrotowy to 600 Nm, a czas sprintu do 100 km/h wynosi tylko 6 sek.

W tym punkcie warto wspomnieć o dwóch ciekawostkach.

  1. W modelu AWD istnieje możliwość uruchomienia funkcji Boost w Kia Connect Store. Ta uwalnia dodatkowe 100 Nm momentu obrotowego i sprawia, że czas przyspieszenia do 100 km/h w aucie maleje do 5,3 sek.
  2. Korzystając z ultraszybkiego ładowania prądem o napięciu 800 V, akumulator można naładować do poziomu wystarczającego do przejechania 239 km w około 15 minut. Wersje pojemności akumulatora to 76,1 kWh lub 99,8 kWh.

Nowa elektryczna Kia EV9Nowa elektryczna Kia EV9 Materiały Kia

Nowy EV9 i Kia Connect Store, czyli dokup opcje wyposażenia później

Technologia w Kii EV9 ma jednak wymiar nie tylko napędowy. Bo choć kabina pasażerska elektrycznego SUV-a z Korei wygląda dość klasycznie, ukrywa najnowsze zdobycze techniki i pomysły dalekowschodnich konstruktorów. Przykład? Wystarczy powrócić do wcześniej wspomnianego Kia Connect Store. Ten oferuje gamę opcji, które da się zdalnie uruchomić w eksploatowanym już pojeździe. To taki sklep pozwalający na dokonfigurowanie SUV-a.

Potężnego znaczenia nabiera również autonomizacja jazdy w Kii EV9. Tu na czoło wysuwają się przede wszystkim dwa systemy.

  • Highway Driving Pilot sprawi, że Kia sama pojedzie autostradą. A wszystko za sprawą komputera, piętnastu czujników i dwóch lidarów. Te sprawiają, że EV9 ma pole widzenia wynoszące dokładnie 360 stopni. W efekcie wie jak przebiega droga i potrafi identyfikować ewentualne zagrożenia.
  • RSPA 2, czyli system zdalnego parkowania. Kia EV9 sama pojedzie na miejsce parkingowe, a później przyjedzie po kierującego i pasażerów.

Kiedy nowa Kia EV9 pojawi się w Polsce?

Technologia, napęd elektryczny i rodzinny charakter. Zasadnicze pytanie w tym punkcie zatem brzmi: kiedy nowa Kia EV9 zawita do Polski? Wszystko wskazuje na to, że pierwsze egzemplarze pojawią się w naszym kraju w drugiej połowie roku 2023. Wcześniej, bo już w pierwszym kwartale tego roku, auta wyjadą na drogi, ale wyłącznie w Korei.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.