Ciekawostki drogowe znajdziesz również w materiałach publikowanych w serwisie Gazeta.pl.
Gdy w grudniu 2021 roku przecinana była wstęga przed wjazdem do tunelu drogi ekspresowej S2 pod warszawskim Ursynowem, wszyscy w Polsce puchli z dumy. Przeprawa liczy bowiem 2330 metrów, przez co z miejsca wskoczyła na stanowisko najdłuższego podziemnego przejazdu w Polsce. Jej budowa pochłonęła w sumie 1,2 mld zł. A to bez wątpienia kwota astronomiczna. Tylko jak nasz tunel wypada na tle tuneli europejskich? No właśnie. Tak ustawiona skala sprawia, że Ursynów prezentuje się dość blado.
Najdłuższy drogowy tunel w Europie znajduje się w Norwegii. Łączy dwie miejscowości Lærdal i Aurland. Stanowi zatem uzupełnienie europejskiego szlaku drogowego E16, który pozwala na dotarcie m.in. z Oslo do Bergen. Długość? Ta wynosi dokładnie 24,51 km. To oznacza, że jest dokładnie dziesięć i pół razy dłuższy od tunelu pod Ursynowem. Jego budowa trwała 5 lat i pochłonęła dokładnie 410 mln dolarów. Tyle że mówimy o dolarach o wartości z roku 2000.
Europejskim numerem dwa jest tunel drogowy Świętego Gotarda. Ten ma długość 16,9 km oraz znajduje się w Szwajcarii. Łączy miejscowość Göschenen w kantonie Uri z Airolo w kantonie Ticino w Szwajcarii oraz prowadzi m.in. przez Masyw Świętego Gotarda w Alpach Lepontyńskich. Masyw ten zajmuje powierzchnię wynoszącą 660 km2. Przeprawa była budowana w latach 1970 - 1980, a przejazd nią jest całkowicie bezpłatny.
Trzecim najdłuższym tunelem w Europie jest tunel Arlberg Road. Jest on wydrążony w ziemi w sumie na 13,972 km. Jeżeli do liczby tej doliczyć drogę wprowadzającą i wyprowadzającą, wynik rośnie do 15,537 km. To oznacza że przeprawa nadal jest prawie 7-krotnie dłuższa od tunelu pod Ursynowem w Warszawie. Arlberg Road łączy prowincje Tyrol i Vorarlberg, a swoją nazwę zawdzięcza górze, przez którą został poprowadzony. Zbudowano go w latach 70. XX wieku i stanowi jeden z bardziej popularnych przejazdów w Austrii. Za cenę 10 euro pokonuje go około 18 mln osób rocznie.
Ciekawostka? Tunel Arlberg Road nie jest jedynym tunelem w Austrii. Kierowcy podróżujący po tym kraju tylko na drogach szybkiego ruchu mogą napotkać w sumie 182 tunele. Po ich zsumowaniu uzyskujemy długość sięgającą 344 km. To stanowi aż 16 proc. ogólnej długości dróg szybkiego ruchu w Austrii.
Jakie są kolejne, najdłuższe tunele w Europie? Zdaniem redakcji serwisu Inzynieria.com na listę warto wpisać jeszcze:
Jeszcze gorzej wyglądałoby porównanie, gdybyśmy nie precyzowali że mówimy o tunelu drogowym. Bo tunele kolejowe bywają jeszcze dłuższe! W tym punkcie tak naprawdę wystarczy powołać się na dwa przykłady. Mowa o: