Opłaty za przejazd A2. Było drogo. Będzie drożej. Ale nie każdy zapłaci więcej

Przejazd płatnymi odcinkami autostrady wielkopolskiej A2 nie należy do najtańszych. Od 9 marca będzie jeszcze drożej. Podwyżki nie obejmą jednak wszystkich korzystających z autostrady. Nowy cennik ucieszy jedynie motocyklistów.

Zaktualizowany cennik zacznie obowiązywać od godz. 6 rano 9 marca 2023 r. Wówczas podwyżki dotkną kierowców z pięciu kategorii pojazdów, czyli samochodów osobowych, aut z przyczepami, pojazdów ponadnormatywnych oraz pojazdów o dwóch, trzech i więcej niż trzech osiach. Obniżki przewidziano tylko dla kierujących pojazdami uwzględnionymi w kategorii szóstej, czyli motocyklami.

Ile trzeba będzie zapłacić za przejazd płatnymi odcinkami autostrady A2 pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem (stawki opłat za przejazd na odcinku Świecko – Nowy Tomyśl pozostały bez zmian)?

Zobacz wideo

Stawki opłat na autostradzie A2

  • Kategoria 1 (pojazdy osobowe o dwóch osiach) – 28 zł (było 26 zł)
  • Kategoria 2 np. (pojazdy z dwoma osiami i kołami bliźniaczymi, pojazdy z przyczepą) – 43 zł (było 39 zł)
  • Kategoria 3 (np. pojazdy z trzema osiami) – 66 zł (było 60 zł)
  • Kategoria 4 (np. więcej niż trzy osie w pojeździe) – 100 zł (było 91 zł)
  • Kategoria 5 (ponadnormatywne) – 280 zł (było 260 zł)
  • Kategoria 6 (motocykle) – 14 zł (było 26 zł)

Powód podwyżek opłat za autostradę? Łatwo zgadnąć

W uzasadnieniu zarządcy (Autostrada Wielkopolska) czytamy, iż podwyżka wynika ze wzrostu kosztów bieżącego utrzymania trasy oraz uwzględnionych inwestycji. Nie zabrakło także odniesienia do inflacji czy podwyżek cen usług i energii. Zapewniono przy tym, że waloryzacja stawek opłat jest niższa od obecnego wskaźnika inflacji.

Zmiana cen podyktowana jest wzrostem kosztów bieżącego utrzymania, kosztów finansowania – obsługi kredytów oraz kosztem realizowanych i planowanych inwestycji. Wzrosty cen materiałów i usług w różnych gałęziach gospodarki odnotowują historycznie najwyższe poziomy. Według danych GUS w styczniu 2023 roku wzrost inflacji osiągnął niewidziany od 26 lat poziom.

Spółka wspomina także o planowanych inwestycjach na A2. Kierowcy doczekają się remontu nawierzchni pomiędzy Poznaniem a Bukiem oraz odnowionej infrastruktury (oświetlenie, nowe ładowarki dla aut elektrycznych, remonty mostów i wiaduktów). W planach jest także rozbudowa obwodnicy Poznania o trzeci pas ruchu pomiędzy węzłami Poznań Krzesiny — Poznań Wschód. 

Planowane inwestycje nie powinny dziwić. Spółka będzie zarządzać autostradą jeszcze przez wiele lat. Umowa obowiązuje aż do 2037 r. 

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.