Oto jeden ze strategicznych drogowych projektów w Polsce – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej znana jako OAW. Planowany nowy drogowy pierścień wokół Warszawy będzie liczyć nawet ponad 260 km długości i obejmie ponad 190 gmin (większość na terenie mazowieckiego). Kluczowe punkty trasy to dwa węzły drogowe autostrady A2 (węzeł Wiskitki i Dębe Wielkie) oraz połączenia z trasą S10 (Nacpolsk) czy S7 (miejsce pomiędzy Tarczynem a Grójcem).
Jeszcze w zeszłym roku obiecywano, że pierwszą dokumentację studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla odcinka drogi ekspresowej S50 (od DK92 do A2) i A50 (od autostrady A2 do drogi ekspresowej S7) poznamy na początku 2026 t. (prace prowadzi konsorcjum Transprojekt Warszawa i Trakt). Pierwsze fragmenty OAW powinny być gotowe w latach 2027 – 2028. Całym drogowym pierścieniem powinniśmy zaś pojechać w 2035 r.
Niewykluczone, że wszystkie terminy ulegną zmianie. Drogowcy dość nieoczekiwane zawiesili tegoroczne spotkania informacyjne prowadzone z samorządami i mieszańcami. Do tej pory udało się je zorganizować w takich gminach jak m.in. Naruszewo, Wyszogród, Młodzieszyn, Nowa Sucha czy Brochów. W marcu zaplanowano kolejne w kilku gminach (Puszcza Mariańska, Radziejowice, Tarczy, Grójec, Pniewy, Żabia Wola, Mszczonów i Nowa Sucha).
GDDKiA w komunikacie przyznało, iż po dotychczasowych konsultacjach (krytyczne stanowisko w sprawie przebiegu trasy zajął także sejmik województwa mazowieckiego) niezbędne są tzw. dodatkowe analizy.
Dotychczasowe spotkania informacyjne pokazały nam potrzebę przeprowadzenia dodatkowych, wieloaspektowych analiz. Dotyczyć one będą m.in. kwestii środowiskowych, społecznych oraz optymalnych powiązań komunikacyjnych, uwzględniających lokalne potrzeby i plany pozostałych inwestorów. Bierzemy przy tym pod uwagę szczególny charakter tej części Mazowsza oraz potencjalną skalę oddziaływania planowanych inwestycji
Co dalej z OAW? Na ostateczny przebieg trasy należy poczekać do zakończenia konsultacji społecznych i akcji informacyjnych. Wniosek o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych powstanie nie wcześniej niż w 2025 r. Batalia o przebieg drogi będzie zatem trwać jeszcze kilka najbliższych lat.