Tam nie porumakujesz. Mapa warszawskich ulic, które będą w strefie Tempo 30

Stołeczny ratusz zakończył konsultacje społeczne w sprawie rozszerzenia strefy Tempo 30. Teraz czas na konkrety. Na terenie strefy znajdzie się dwie trzecie warszawskich ulic. Władze przygotowały interaktywną mapę. Można sprawdzić, które drogi obejmie ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Konsultacje społeczne w sprawie strefy Tempo 30 trwały od 14 października do końca listopada 2022 roku. Były organizowane w warszawskich Centrach Aktywności Międzypokoleniowej, jeśli ktoś chciał przekazać uwagi osobiście lub przyjmowane mailowo. Więcej informacji na temat organizacji ruchu w stolicy, strefy Tempo 30 i bezpieczeństwa ruchu drogowego znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.

Na pytania mieszkańców odpowiadali przedstawiciele Biura Zarządu Ruchu Drogowego. Ich rezultat to 47 korekt pierwotnego planu. Najważniejszą jest ujęcie w strefie Tempo 30 tzw. obwodnicy Gocławia, ul. Nałęczowskiej i odcinka ul. Radzymińskiej (tzw. małej radzymińskiej). Po zakończeniu konsultacji ratusz przygotował raport, który można przeczytać tutaj. W raporcie jest wiele informacji, ale brakuje najważniejszej: ile czasu zajmie miastu wprowadzenie planowanych zmian.

Zobacz wideo Patrzyła w telefon i weszła pod jadący tramwaj

Strefa Tempo 30. Część propozycji mieszkańców została uwzględniona

Wiele propozycji zgłoszonych przez mieszkańców w trakcie konsultacji zostało odrzuconych ze względu na przekroje ulic, funkcje, które pełnią i infrastrukturę separującą ruch pieszych od samochodowego. M.in. na ul. Kasprowicza, Pawińskiego i Sokratesa wciąż będzie można jechać 50 km/h. Nie zmienia to faktu, że w rejonie Tempo 30 znajdzie się 66 proc. ulic stolicy.

Każdy może się dowiedzieć, czy ulica, przy której mieszka znajdzie się w obszarze Tempo 30 i zostanie na niej uspokojony ruch. Ich dokładną lokalizację można sprawdzić na interaktywnej mapie, którą przygotował urząd miasta stołecznego.

Uspokojenie ruchu wpływa na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg: kierowców, pasażerów, rowerzystów i pieszych. Zmniejszenie prędkości do 30 km/h wyraźnie zmniejsza liczbę wypadków – w tym także tych śmiertelnych. Wynika to również ze skutecznego ograniczania przekraczania dopuszczalnej prędkości poprzez egzekwowanie przepisów. W strefach Tempo 30 zwiększa się również płynność ruchu drogowego, co jest zachętą do korzystania z innych form transportu, takich jak komunikacja miejska czy rower

– mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.

Interaktywna mapa planowanej strefy Tempo 30 w WarszawieInteraktywna mapa planowanej strefy Tempo 30 w Warszawie fot. Urząd m.st. Warszawy

Mapa Tempo 30. Jest interaktywna, ale niezbyt czytelna

Przygotowana mapa nie jest najlepsza. Siatka ulic została niezbyt czytelnie odwzorowana, a legenda dodatkowo komplikuje sprawę. Są w niej kolory, których nie znajdziemy na mapie. Oprócz tego raz na jakiś czas aplikacja wymaga logowania, ale nawet jeśli tego nie zrobimy, działa dalej. A jeśli ktoś chce ją obejrzeć w smartfonie, odradzam. Takich śmiałków czekają dramatyczne przeżycia.

Ulice, które znajdą się w strefie Tempo 30 najłatwiej odróżnić od pozostałych po grubości. Są zaznaczone cienką kreską. "Grube" ulice na mapie to te, w których będzie obowiązywać dotychczasowe ograniczenie prędkości.

Plan Tempo 30 jest dobry. Kiedy realizacja?

Patrząc z grubsza, plan wygląda sensownie. Nie tylko mieszkańcy, ale i większość kierowców nie powinna protestować. Na przykład na Starym Mokotowie ze strefy Tempo 30 zostały wyłączone wszystkie główne ulice, które pełnią funkcję komunikacyjną, włącznie z ul. Ignacego Krasickiego przechodzącą w ul. Kazimierzowską oraz ul. Antoniego Madalińskiego. Co do tej ostatniej mam sporo wątpliwości.

Chyba byłoby lepiej, gdyby Madalińskiego również znalazła się w Tempo 30. Po ostatniej reorganizacji ruchu jest wąska i pełna wysepek, a zaparkowane auta zasłaniają chodniki tak, że czasem pieszych nie widać do ostatniej chwili.

Takich wątpliwości na pewno będzie więcej. Każdy najlepiej zna własną okolicę i wie, jak tam wygląda ruch. To nie zmienia faktu, że wprowadzenie strefy Tempo 30 jest dobrym i odważnym ruchem władz Warszawy. Może jej odebrać część zwolenników, ale efekt będzie na pewno pozytywny. Wiceprezydent Michał Olszewski ma rację. Chodzi o bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców stolicy.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.