Łada przegrywa. Chiny podbijają Rosję

Na zachodnich sankcjach nałożonych na Rosję korzystają Chińczycy, którzy sprzedają coraz więcej nowych aut w Federacji Rosyjskiej. Największym przegranym może wkrótce stać się motoryzacyjna duma Rosji. Łada, która jeszcze przez ostatnie lata skutecznie rywalizowała z zachodnimi koncernami, ma teraz ogromny problem z chińską konkurencją.

Łada przetrwała nie tylko upadek komunizmu czy ZSRR, ale także początki kapitalizmu na wschodzie, gdy rosyjski rynek podbijały zagraniczne firmy. Po rozpoczęciu rosyjskiej agresji na Ukrainę wszystko zaczęło się zmieniać, a prawdziwym zagrożeniem stał się sąsiad ze wschodu. Chińskie marki zaczynają podgryzać pozycję Łady skuteczniej niż konkurencja z zachodu. Już 1/3 wszystkich salonów samochodowych w Rosji oferuje nowe auta ze znaczkiem „Made in China" (a jeszcze rok wcześniej udział ledwo przekraczał 20 proc.).

Jeszcze w ubiegłej dekadzie Łada skutecznie rywalizowała z firmami z Europy Zachodniej, Japonii, Korei czy USA. W 2015 r. na liście TOP10 najchętniej kupowanych aut w Rosji sklasyfikowano aż cztery modele: Granta, Kalina, 4x4 (dawna Niva) i Largus. Cztery lata później aż dwa modele Łady znalazły się na podium motoryzacyjnych statystyk. Granta i Vesta cieszyły się znacznie większym powodzeniem niż niedrogie modele takich producentów jak KIA, Hyundai, Renault czy Volkswagen. To już jednak historia.

Najchętniej kupowane samochody w Federacji Rosyjskiej – luty 2023

  1. Łada Granta – 15 140 egz.
  2. Łava Niva Travel – 3513 egz.
  3. Chery Tiggo 7 PRO – 2378 egz.
  4. Łada Niva Legend – 2373 egz.
  5. Haval Jolion – 2254 egz.
  6. Omoda C5 – 1822 egz.
  7. Geely Coolray - 1789 egz.
  8. Haval F7x – 1177 egz.
  9. Chery Tiggo 8 PRO Max – 1140 egz.
  10. Geely Atlas PRO – 978 egz.

Chińczycy gonią Ładę

Tegoroczne statystyki są bardzo interesujące. Choć Łada wciąż utrzymuje się w TOP 10 najchętniej kupowanych nowych aut (a popyt na promowaną przez Władimira Putina tanią Grantę wciąż jest bardzo wysoki), to jej menedżerowie mają czego się obawiać. W górę konsekwentnie pną się egzotyczne marki z Chin, jak m.in. Chery, Geely czy Haval.

Zobacz wideo

W 2023 r. udział chińskich firm w rosyjskim rynku wzrósł już do niemal 40 proc. W popularnym segmencie SUV, w którym Łada królowała od lat, już nastąpiła zmiana lidera. W 2022 r. najchętniej kupowaną marką SUV w Rosji okazał się chiński Chery (ponad 39 tys. sprzedanych aut), który wyprzedził Ładę niemal o 4 tys. sztuk. Trzeci w rankingu chiński Haval sprzedał zaś nieco ponad 1 tys. szt. mniej SUV niż Łada. W 2023 r. Łada może zatem mieć spory problem, aby utrzymać nawet drugie miejsce w klasie. Na tym nie koniec kłopotów.

Rosjanie powoli przekonują się do aut z Chin

Okazuje się, że rosyjscy kierowcy przychylniej spoglądają w stronę samochodów ze wschodu. Według ostatnich lokalnych raportów już 70 proc. badanych rozważa zakup chińskiego modelu jako drugiego pojazdu w rodzinie. Przy wyborze auta Rosjanie coraz częściej biorą pod uwagę także koszty naprawy (65 proc. ankietowanych) i dostępność części zamiennych (aż 67 proc. badanych). A to również spory cios dla Łady, która jest mocno uzależniona od zagranicznych dostawców (zależnie od modelu, udział komponentów krajowych nie przekracza nawet 50 proc.!). Komponenty do najnowszej Łady Vesty dostarczano m.in. z zakładów francuskich, niemieckich czy włoskich firm w Czechach czy w Turcji.

Ładzie na pocieszenie pozostaje tylko jedno. Nie muszą przejmować się zachodnią konkurencją. Po wycofaniu największych koncernów z Rosji ze statystyk zniknęły dawne bestselery jak KIA RIO, Hyundai Creta, Renault Duster, Skoda Rapid czy Volkswagen Polo. Najwięcej stracili producenci europejscy (udział rynkowy z 27 proc. w 2022 r. do 9 proc. w 2023 r.) i koreańscy (z 24 proc. do 9 proc.). Najmniejszy spadek odnotowały marki japońskie (z 18 proc. do 6 proc.). Nietrudno jednak zgadnąć, że sytuacja może szybko się zmienić. Najwięksi inwestorzy jak m.in. Renault zachowali prawo do odkupienia akcji AvtoWAZ. Czy skorzystają? To bardzo dobre pytanie.

Więcej o: