GDDKiA zarządza siecią dróg krajowych o łącznej długości 17,8 tys. km, w tym drogami szybkiego ruchu o długości prawie 4,9 tys. km. Do tej sumy wlicza się ok. 1,8 tys. km autostrad oraz 3,1 tys. km dróg ekspresowych.
Więcej informacji z polskich dróg znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
GDDKiA postanowiła zrobić szybkie podsumowanie aktualnie realizowanych inwestycji drogowych. Aktualnie w fazie realizacji znajdują się 92 zadania Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (RPBDK) o łącznej długości ok. 1,3 tys. km i wartości 50,8 mld zł. Do tego jest realizowanych 13 obwodnic z programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) o łącznej długości 105,3 km i wartości 1,9 mld zł.
W fazie przetargu znajduje się aktualnie 17 zadań w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. o łącznej długości 263,2 km. Do tego 3 zadania z programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 o łącznej długości 21,9 km.
Kolejne ponad 250 km powinno cieszyć kierowców, ale wiele osób zwraca uwagę na spowolnienie w oddawaniu dróg. W 2023 r. dostaniemy ich mniej niż w ostatnich latach. Na pocieszenie możemy dodać, że co chwilę ruszają kolejne przetargi, a wiele odcinków znajduje się w realizacji.
Rok 2022 udało się zamknąć oddaniem do ruchu 26 odcinków o łącznej długości 321,8 km, a także podpisaniem 24 umów o łącznej długości 333,4 km i wartości 12,8 mld zł. W ciągu 12 miesięcy GDDKiA ogłosiła 20 przetargów na zadania o łącznej długości 226,8 km. Suma wydatków inwestycyjnych w ubiegłym roku wyniosła ponad 18 mld zł.
W 2023 roku GDDKiA zamierza ogłosić przetargi na realizację 38 zadań o długości ponad 564 km, ale to nie wszytko. Plany uwzględniają oddanie do użytkowania 18 dróg o łącznej długości blisko 260 km:
Autostrady
Drogi ekspresowe
Obwodnice