Ambitne plany drogowców na 2023 r. GDDKiA odda "tylko" 256 kilometrów nowych dróg

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za przygotowanie inwestycji drogowych od etapu koncepcyjnego do etapu końcowego. Organ rozwijający sieć drogową przygotował podsumowanie ubiegłego roku, a także zapowiada, co zmieni się na mapie polskich dróg w 2023 roku.

GDDKiA zarządza siecią dróg krajowych o łącznej długości 17,8 tys. km, w tym drogami szybkiego ruchu o długości prawie 4,9 tys. km. Do tej sumy wlicza się ok. 1,8 tys. km autostrad oraz 3,1 tys. km dróg ekspresowych.

Więcej informacji z polskich dróg znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

GDDKiA postanowiła zrobić szybkie podsumowanie aktualnie realizowanych inwestycji drogowych. Aktualnie w fazie realizacji znajdują się 92 zadania Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (RPBDK) o łącznej długości ok. 1,3 tys. km i wartości 50,8 mld zł. Do tego jest realizowanych 13 obwodnic z programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) o łącznej długości 105,3 km i wartości 1,9 mld zł.

Zobacz wideo

W fazie przetargu znajduje się aktualnie 17 zadań w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. o łącznej długości 263,2 km. Do tego 3 zadania z programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 o łącznej długości 21,9 km.

Kolejne ponad 250 km powinno cieszyć kierowców, ale wiele osób zwraca uwagę na spowolnienie w oddawaniu dróg. W 2023 r. dostaniemy ich mniej niż w ostatnich latach. Na pocieszenie możemy dodać, że co chwilę ruszają kolejne przetargi, a wiele odcinków znajduje się w realizacji.

Rok 2022 udało się zamknąć oddaniem do ruchu 26 odcinków o łącznej długości 321,8 km, a także podpisaniem 24 umów o łącznej długości 333,4 km i wartości 12,8 mld zł. W ciągu 12 miesięcy GDDKiA ogłosiła 20 przetargów na zadania o łącznej długości 226,8 km. Suma wydatków inwestycyjnych w ubiegłym roku wyniosła ponad 18 mld zł.

W 2023 roku GDDKiA zamierza ogłosić przetargi na realizację 38 zadań o długości ponad 564 km, ale to nie wszytko. Plany uwzględniają oddanie do użytkowania 18 dróg o łącznej długości blisko 260 km:

Autostrady

  • A18 granica państwa - Żary (11,7 km)
  • A18 Iłowa - gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km)
  • A18 gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego - Golnice (21,5 km)

Drogi ekspresowe

  • S3 Kamienna Góra Północ - Lubawka (ok. 12 km)
  • S7 Lesznowola - Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn)
  • S7 Moczydło - Miechów (18,7 km)
  • S11 Koszalin Zachód - Zegrze Pomorskie (16,9 km)
  • S11 Zegrze Pomorskie - Kłanino (19,3 km)
  • S11 Kłanino - Bobolice (11,6 km)
  • S11 obwodnica Olesna (24,8 km)
  • S14 Aleksandrów Łódzki - Słowik (14,5 km)
  • S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego - II jezdnia (5,4 km)
  • S52 Węgrzce - Batowice (fragment Północnej Obwodnicy Krakowa, 3 km)
  • S61 Ełk Południe - Kalinowo (22,9 km)
  • S61 Podborze - Śniadowo (19,5 km)
  • S61 Łomża Zachód - Łomża Południe (7,2 km - budowa zakończyła się w 2022 roku, jednak odcinek zostanie dopuszczony do ruchu w 2023 roku po wybudowaniu węzła Łomża Zachód)

Obwodnice

  • DK28 obwodnica Chełmca (1,4 km)
  • DK45 obwodnica Praszki (12,8 km)
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.