Warszawa jest jednym z nielicznych miast na świecie, w których zaprezentowano Volvo Concept Recharge. Auto miało swoją premierę w 2021 roku i zwiastowało nadejście Volvo EX90. Teraz studyjny pojazd, który według przedstawicieli Volvo wyznaczył nowy kierunek designu samochodów szwedzkiej marki, przez tydzień będzie prezentowany w showroomie Volvo zlokalizowanym w centrum stolicy na ul. Marszałkowskiej.
Volvo Concept Recharge z oszałamiająco efektownym wnętrzem, do którego wchodzi się przez portalowe drzwi, odzwierciedla ponadczasową elegancję najwyższej klasy skandynawskiego designu. To też oczywiście pojazd w pełni elektryczny. Tylko takie samochody będzie produkować Volvo Cars już od 2030 roku. Od 2040 roku firma chce być całkowicie neutralna klimatycznie i działać w tak zwanym obiegu zamkniętym.
Ograniczenie emisji CO2 ma być osiągnięte nie tylko na etapie produkcji, ale także w cyklu życia pojazdu. Wnętrze wykonano z ekologicznych tworzyw, a opony powstały z materii pochodzących z recyklingu i materiałów odnawialnych. W kabinie wykorzystano odpowiedzialnie pozyskiwaną szwedzką wełnę, przyjazne dla środowiska tekstylia, takie jak włókna Tencel z celulozy o raz włókna z siemienia lnianego, sztuczną skórę Nordico oraz lekkie kompozyty.
W minimalistycznym wnętrzu zastosowano pionowy ekran dotykowy o przekątnej 15 cali, który stanowi centrum dowodzenia funkcjami auta i daje dostęp do systemu informacyjno-rozrywkowego nowej generacji, który zaprojektowano wraz z firmą Google. W zagłówkach zintegrowano głośniki systemu nagłośnienia Bowers&Wilkins.
Auto odzwierciedla również ambicje Volvo Cars w zakresie bezpieczeństwa na nadchodzące lata. Czujnik LiDAR, zbudowany przez firmę Luminar, stanowi kluczowy element systemów bezpieczeństwa przyszłości i trybu jazdy autonomicznej. Jest umieszczony na dachu w takim miejscu, który pozwala mu najlepiej „skanować" otoczenie i zbierać dane o sytuacji na drodze i wokół samochodu. Rozwiązanie to trafiło do flagowego SUV-a EX90.
Klienci wciąż uwielbiają SUV-y, ale ich typowy kształt nie ma optymalnej aerodynamiki. Concept Recharge, w którym kierowca siedzi nieco wyżej nad ziemią, został tak zaprojektowany, aby odznaczał się równie pojemnym wnętrzem co typowy SUV. Udało się to m.in. dzięki pokaźnemu rozstawowi osi, umieszczeniu kół blisko krawędzi nadwozia i płaskiej podłodze. Opływowy kształt auta z niżej poprowadzoną linią dachu pozwala osiągnąć większy zasięg na jednym ładowaniu. Efektywnemu wykorzystaniu energii sprzyja szereg rozwiązań technicznych.
Zamiast tradycyjnego grilla chłodnicy widzimy jednolitą strukturę przypominającą tarczę. Dokładnie taką formę przybrał front produkcyjnego Volvo EX90. W reflektorach koncepcyjnego auta zastosowano technologię HD, lampy mogą zmieniać układ graficzny i świetlny. Przy włączeniu samochodu reflektory przednie wraz z logotypem umieszczonym między nimi, wyświetlają powitalną animację. Tylne lampy to również nowoczesna interpretacja typowych, tylnych lamp Volvo. Zachowano ich pionowy układ i kształt. Są jednak bardziej smukłe i także mogą wyświetlać animacje i inne efekty świetlne.
Więcej ciekawych wiadomości na temat motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl