Wielki boom na elektryki w Polsce. 110 modeli, średni zasięg 430 km, ceny od 97,5 tys. zł

Producenci samochodów cały czas poszerzają ofertę elektrycznych modeli. Na polskim rynku lista powiększyła się o jedną trzecią w ciągu 12 miesięcy. Najtańszy model dostępny na polskim rynku kosztuje już od 97,5 tys. zł.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) zaprezentowało 6. edycję cyklicznego raportu "Katalog pojazdów elektrycznych". To ciekawa publikacja, w której znajdziemy pełen wykaz modeli elektrycznych (BEV) dostępnych w sprzedaży w Polsce wraz z cenami i dokładnymi parametrami technicznymi.

Więcej informacji z rynku motoryzacyjnego znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Oferta z roku na rok powiększa się. Obecnie koncerny motoryzacyjne oferują 108 modeli samochodów zasilanych w pełni elektrycznie. To wzrost o 38 proc. w porównaniu z poprzednią edycją katalogu. Od momentu opublikowania pierwszego raportu, oferta importerów powiększyła się dziewięciokrotnie.

Ponad 55 proc. dostępnych modeli elektrycznych oferują trzy największe koncerny: Stellantis, Grupa Volkswagen i Mercedes. Rozpiętość cenowa samochodów jest coraz większa. Obecnie najtańszy samochód elektryczny na rynku to Dacia Spring – kosztuje 97 500 zł (bez uwzględniania dopłaty z programu "Mój Elektryk"). Na drugim końcu znajdziemy Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo, którego ceny rozpoczynają się od ponad 823 000 zł.

Wraz z rozwojem technologii, zwiększa się pojemność akumulatorów. Aktualnie czołowe pozycje zajmują takie modele jak Mercedes-Benz EQS (737 km) czy Tesla Model S (652 km). Jak wynika z najnowszej edycji katalogu, średni zasięg oferowanych samochodów elektrycznych dostępnych na polskim rynku wynosi 430 km.

Coraz większa pojemność akumulatorów trakcyjnych idzie w parze z przystosowaniem ich do wyższych mocy ładowania i korzystania z szybkich stacji. Rekordzistami w tej kategorii są Porsche Taycan oraz Audi e-Tron GT, które pozwalają na uzupełnianie energii z mocą 270 kW.

Zobacz wideo

Prawie 20 proc. wszystkich nowych BEV w Polsce może być ładowana mocą powyżej 150 kW. Średnia moc ładowania DC w segmencie samochodów małych wynosi 61 kW, natomiast najszybsze ładowanie jest dostępne w autach luksusowych. Średnia moc wynosi w tym przypadku 247 kW.

Więcej ciekawostek na temat samochodów elektrycznych na polskim rynku w galerii zdjęć.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.