Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) zaprezentowało 6. edycję cyklicznego raportu "Katalog pojazdów elektrycznych". To ciekawa publikacja, w której znajdziemy pełen wykaz modeli elektrycznych (BEV) dostępnych w sprzedaży w Polsce wraz z cenami i dokładnymi parametrami technicznymi.
Więcej informacji z rynku motoryzacyjnego znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
Oferta z roku na rok powiększa się. Obecnie koncerny motoryzacyjne oferują 108 modeli samochodów zasilanych w pełni elektrycznie. To wzrost o 38 proc. w porównaniu z poprzednią edycją katalogu. Od momentu opublikowania pierwszego raportu, oferta importerów powiększyła się dziewięciokrotnie.
Ponad 55 proc. dostępnych modeli elektrycznych oferują trzy największe koncerny: Stellantis, Grupa Volkswagen i Mercedes. Rozpiętość cenowa samochodów jest coraz większa. Obecnie najtańszy samochód elektryczny na rynku to Dacia Spring – kosztuje 97 500 zł (bez uwzględniania dopłaty z programu "Mój Elektryk"). Na drugim końcu znajdziemy Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo, którego ceny rozpoczynają się od ponad 823 000 zł.
Wraz z rozwojem technologii, zwiększa się pojemność akumulatorów. Aktualnie czołowe pozycje zajmują takie modele jak Mercedes-Benz EQS (737 km) czy Tesla Model S (652 km). Jak wynika z najnowszej edycji katalogu, średni zasięg oferowanych samochodów elektrycznych dostępnych na polskim rynku wynosi 430 km.
Coraz większa pojemność akumulatorów trakcyjnych idzie w parze z przystosowaniem ich do wyższych mocy ładowania i korzystania z szybkich stacji. Rekordzistami w tej kategorii są Porsche Taycan oraz Audi e-Tron GT, które pozwalają na uzupełnianie energii z mocą 270 kW.
Prawie 20 proc. wszystkich nowych BEV w Polsce może być ładowana mocą powyżej 150 kW. Średnia moc ładowania DC w segmencie samochodów małych wynosi 61 kW, natomiast najszybsze ładowanie jest dostępne w autach luksusowych. Średnia moc wynosi w tym przypadku 247 kW.
Więcej ciekawostek na temat samochodów elektrycznych na polskim rynku w galerii zdjęć.