Polacy oddają coraz mniej aut na złom. Jeździmy coraz starszymi "gratami"?

Jak wynika z raportu opublikowanego przez IBRM Samar, stacje demontażu pojazdów w Polsce, przyjęły w ubiegłym roku 421,7 tys. samochodów osobowych, czyli o 13,1 proc. mniej niż w 2021 roku. Co się dzieje z coraz starszymi pojazdami?

Inflacja, problemy z dostępnością oraz podwyżki cen na rynku wtórnym sprawiają, że Polacy coraz rzadziej zmieniają samochody na nowsze. Pokazuje to wyraźnie wskaźnik importu używanych samochodów. W ubiegłym roku sprowadzono zaledwie 722 tys. używanych aut, czyli o 18 proc. mniej niż przed rokiem.

Więcej informacji z polskich dróg znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Ubiegły rok był rekordowy pod względem eksportu używanych aut z Polski. Z naszego kraju wyjechało 100 685 samochodów osobowych. To rekordowy wynik – wyższy o 50,3 proc. w porównaniu z 2020 r. Co ciekawe, pogłębiło się zjawisko reeksportu najmłodszych pojazdów. Prawie jedną trzecią wywożonych samochodów wyprodukowano w latach 2021-2022.

Zobacz wideo

To wynik wprowadzenia preferencyjnych przepisów podatkowych dotyczących importu pojazdów na Ukrainę. Duża część starszych pojazdów, które w najbliższych latach zakończyłyby swój żywot w stacjach demontażu, wyjechało na wschód. W ten sposób można wytłumaczyć spadek liczby złomowanych pojazdów.

Ponad 59 tys. egzemplarzy (14 proc. ogółu) zezłomowanych w ubiegłym roku w Polsce, to samochody wyprodukowane w 1999 roku. Na drugim miejscu znalazły się pojazdy wyprodukowane w roku 2000 – 54,6 tys. zezłomowanych aut. Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się roczniki 2001 i 1998 (43 i 44 tys. egzemplarzy. Prawie połowa złomowanych pojazdów dotyczy czterech powyższych roczników.

W rankingu samochodów zezłomowanych w 2022 roku dominują najpopularniejsze marki sprzed dwóch dekad. Na pierwszych miejscach znajdziemy głównie marki niemieckie, włoskie i francuskie.

Ranking 10 najczęściej złomowanych marek samochodów w 2022 roku

  1. Opel (64,5 tys. egz.),
  2. Volkswagen (55,9 tys. egz.),
  3. Fiat (42,3 tys. egz.),
  4. Renault (41,1 tys. egz.),
  5. Ford (37,8 tys. egz.),
  6. Audi (20,7 tys. egz.),
  7. Peugeot (20,3 tys. egz.),
  8. Daewoo (15,4 tys. egz.),
  9. Skoda (14,7 tys. egz.),
  10. Seat (14,6 tys. egz.). 
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.