Więcej porad w zakresie opłacalności montażu instalacji LPG publikujemy w serwisie Gazeta.pl.
Drożyzna to zdecydowanie najmodniejsze słowo w roku 2022. I niestety prawdopodobnie pozostanie na topie również w roku 2023. Przykłady można mnożyć. A kolejny dotyczy rynku instalacji gazowych. Te muszą być droższe. Cen znanych do tej pory klientom utrzymać się nie da. Według raportu serwisu Gazeo.pl, zawory do tankowania są droższe o 33 proc., rury miedziane o 23 proc., a zbiorniki i reduktory o 19 proc. Do tego doliczyć trzeba jeszcze presję płacową czy wyższe koszty ogrzewania lub prądu. Ten skok musi zostać przełożony na klientów...
O ile zdrożeje montaż instalacji LPG w samochodzie? Pewnie o jakieś 15 do 20 proc. Kiedy zaczną się wzrosty? Cenniki prawdopodobnie już dziś są aktualizowane przez gazowników. A przecież to nie jedynie podwyżki, na które kierujący muszą być gotowi. Kolejne dotyczą cen paliw. O ile jeszcze pod koniec roku 2021 litr gazu kosztował nieco ponad 2 zł, o tyle dziś ceny nieco spadły i paliwo kosztuje już "tylko" 3,25 zł. W tym punkcie powstaje zatem pytanie: czy przy takich cenach montaż instalacji LPG może się opłacać? Sprawdźmy.
Na potrzeby kalkulacji za przykład weźmy samochód, który idealnie nadaje się do montażu LPG. Mowa o Skodzie Octavii II z silnikiem 1.6 MPi. Średnie spalanie? To realnie oscyluje w granicy 8,5 litra. W mieście będzie to bardziej 10-11 litrów. Bo 8-zaworowa konstrukcja być może jest trwała, ale nie ma zielonego pojęcia o oszczędności. Ile kosztuje montaż instalacji LPG? Powiedzmy że po podwyżce cena dobrej jakości układu wzrośnie do 3600 zł. Poniżej przedstawiamy dwa warianty eksploatacyjne.
Jazda typowo miejska:
Jazda w cyklu mieszanym:
Rzadko eksploatowane auto:
Czy montaż instalacji LPG nadal może być opłacalny? Może. Tak, gaz jest teraz zdecydowanie droższy niż rok czy dwa lata temu. Nadal okazuje się jednak o połowę tańszy od benzyny. A to sprawia, że z ekonomicznego punktu widzenia, aktualne pozostały dwa warunki. Im więcej samochód jeździ i im więcej spala paliwa, tym lepiej. To te wskaźniki, które decydują o dużej różnicy w koszcie eksploatacji na LPG i benzynie. To za ich sprawa zwrot wydatków poniesionych na montaż instalacji zasilającej gazem zwróci się i zrobi to dość szybko.