Budowa tunelu pod Świną na ukończeniu. Połączy wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu

Coraz bliżej połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu. Budowa tunelu pod Świną jest już na ukończeniu. Prace budowlane osiągnęły ponad 90 procent. Kiedy przeprawa zostanie udostępniona kierowcom?

Otwarcie tunelu powstającego pod cieśniną Świny odbędzie się w II kwartale bieżącego roku. Wykonawca ustalił termin roboczy zakończenia inwestycji na koniec maja. Tunel jest jednorurowy. W każdym kierunku będzie po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel, będzie miał długość 1,48 km.

Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych. Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin.

Najtrudniejsze etapy, takie jak wiercenie tunelu czy powstanie wyjść ewakuacyjnych w technologii mrożenia, budowlańcy mają już za sobą. Obecnie tunel jest na etapie wykończenia, a uruchomienie przeprawy to kwestia paru miesięcy.

Wszystkie prace konstrukcyjne zostały zakończone z powodzeniem. Wyjścia ewakuacyjne są przygotowane. W tej chwili najważniejsze prace w tunelu to ułożenie masy bitumicznej, czyli tej warstwy, po której będą poruszały się samochody. Kolejna ważna rzecz to systemy bezpieczeństwa w tunelu, które zapewnią bezpieczne poruszanie się jego użytkowników. Przygotowywane są budynki, do których wszystkie te systemy będą podpięte. Są to prace, na które aktualnie najbardziej zwracamy uwagę. Czekamy i obserwujemy ten postęp, aż rozpoczną się rozruchy

– powiedziała Kierownik Projektu Julita Borkowska, reprezentująca GDDKiA – Inwestora Zastępczego inwestycji.

Wykonawcą tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin jest konsorcjum PORR/Gulermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz. Całkowity koszt inwestycji to 913,8 mln złotych, z czego prawie 775,7 mln zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (85 procent). Resztę, inwestor Gmina Miasto Świnoujście, dokłada z własnego budżetu.

 

Więcej wiadomości na temat rozbudowy sieci dróg znajdziesz na Gazeta.pl

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.