Więcej porad związanych z eksploatacją samochodów znajdziesz również w serwisie Gazeta.pl.
Czerwony kolor jest trochę alarmowy? Nie w tym przypadku. W tym przypadku znalezienie czerwonej linki oznacza raczej ulgę dla kierowcy. Szczególnie że gadżet uratuje go w poważnej opresji. Nie będzie musiał wydawać pieniędzy na lawetę i wizytę w warsztacie.
No dobrze, ale o co tak właściwie chodzi? Mówimy o przypadku, w którym kierowca na "głębokiej" rezerwie wjeżdża na stację benzynową. Przy dystrybutorze nie ma kolejki, zatem ustawia auto. I gdy już jest o krok od tankowania, okazuje się że po naciśnięciu przycisku, klapka wlewu paliwa po prostu nie reaguje i nie otwiera się. Tankowanie pojazdu nie jest zatem możliwe.
Całe szczęście producenci samochodów pomyśleli o takim przypadku. Rozumieją bowiem, że elektryczna blokada klapki jest częścią eksploatacyjną. Może zatem uległ awarii po kilku latach eksploatacji. Czerwona linka ma w tej perspektywie proste zadanie. Odpowiada za mechaniczne odblokowanie klapki. Możliwość taka jest bardzo ważna w sedanach - w których dostęp do wlewu byłby podwójnie utrudniony. Sprawia, że nie trzeba auta holować do warsztatu, ewentualnie wyrywać klapki na stacji.
Gdzie można znaleźć czerwoną linkę i system awaryjnego otwierania klapki wlewu paliwa? Linka najczęściej znajduje się pod materiałowym obiciem jednej ze ścian w bagażniku. Na ogół wystarczy odblokować zaślepkę i pociągnąć czerwoną zawleczkę. Może się też znajdować w progu koło zamka klapy.
System awaryjnego odblokowywania klapki wlewu paliwa nie oznacza, że kierowca może teraz korzystać z niego wieczność. Tak czy tak konieczna jest naprawa. Ile kosztuje nowy siłownik klapki wlewu paliwa? To zależy od marki i modelu auta. Czasami stanowi wydatek na poziomie 20 czy 30 zł, a czasami cena nowej i oryginalnej części przekracza 100 zł. Do sumy doliczyć należy koszt pracy mechanika. Kwota w tym przypadku nie powinna jednak przekroczyć maksymalnie 100 zł. Suma zależy od tego, jak dobry jest dostęp do siłownika, a więc jak szybko przebiegnie wymiana.
Jedyny przypadek, w którym siłownik klapki wlewu paliwa nie wymaga naprawy, dotyczy zamarznięcia. Możliwość taka pojawia się w czasie silnych mrozów. Klapka z uwagi na obecność wilgoci może przymarznąć do nadwozia.