O formalnych aspektach kontroli drogowych szerzej opowiadamy również w serwisie Gazeta.pl.
Kontrola drogowa jest jednym z bardziej sformalizowanych elementów w kontaktach między policjantem a kierującymi. Jej kwestie szczegółowo reguluje rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych I Administracji z dnia 5 listopada 2019 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego. To nakłada szereg wymogów na prowadzących i daje spore uprawnienia funkcjonariuszom. A więc jak się zachować w czasie kontroli drogowej? Oto 5 najważniejszych zasad.
W sytuacji, w której funkcjonariusz ręką, lizakiem lub latarką wskazuje konieczność zatrzymania pojazdu, kierujący wyjścia nie ma. Powinien zatrzymać auto w miejscu wskazanym przez funkcjonariusza, a następnie np. na jego prośbę włączyć światła awaryjne. Kontrola drogowa nie zawsze musi być powiązana z popełnieniem wykroczenia. Może być też czysto rutynowa. W tym punkcie kluczowa jest tak naprawdę jedna rzecz. Policjant w mundurze może zatrzymać wszędzie i o każdej porze dnia. Funkcjonariusz bez munduru ma możliwość kontrolowania pojazdów tylko w terenie zabudowanym – także w nocy i na nieoświetlonych drogach.
Po zatrzymaniu do kontroli drogowej kierujący powinien wrzucić na luz, otworzyć szybę w pojeździe, przygotować dokumenty i położyć dłonie na kierownicy. Każdy kolejny ruch powinien wynikać z polecenia kontrolującego. Ten może poprosić o podanie dokumentów, zgaszenie silnika i włączenie świateł awaryjnych, poddanie się badaniu alkomatem czy wyjście z pojazdu. Bez wyraźnego polecenia wysiadać z auta nie można! To będzie bowiem odczytane jako stworzenie zagrożenia dla funkcjonariusza.
Czy policjant może zaprosić kierowcę do radiowozu? Tak. Ale tylko w trzech przypadkach – w razie konieczności okazania nagrania z wideorejestratora, poddania badania alkomatem lub opłacenia mandatu poprzez terminal. No może listę uzupełnia też aresztowanie lub konieczność przewiezienia do izby wytrzeźwień...
Od 5 grudnia 2020 roku kierujący nie muszą posiadać przy sobie prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego czy potwierdzenia opłacenia polisy OC. Konieczny jest wyłącznie dowód osobisty. Na jego podstawie policjanci sprawdzą w bazie CEPiK posiadane przez prowadzącego uprawnienia. Kontrola pojazdu odbędzie się w oparciu o numer rejestracyjny. Warto jednak pamiętać, że powyższa "ulga" dotyczy wyłącznie aut zarejestrowanych w Polsce i kierowców posiadających polskie prawo jazdy.
Kierujący na prośbę policjanta musi podać wskazanie drogomierza. Ewentualnie funkcjonariusz może je sprawdzić samodzielnie. To jeden z obowiązkowych punktów kontroli drogowej. Odczyt musi się bowiem pojawić wraz z adnotacją o kontroli drogowej w bazie CEPiK. Kierowca nie może odmówić. Tak samo właściciel pojazdu nie może odmówić funkcjonariuszowi przeprowadzenia oględzin technicznych pojazdu. Policjant sprawdzi stan pokrycia blacharskiego, opon czy szyb. W razie wykrycia nieprawidłowości, może zatrzymać dowód rejestracyjny.
Kontrola drogowa jest procedurą coraz mocniej sformalizowaną. To raz. Dwa policjanci mają poszerzające się uprawnienia. To jednak nie oznacza, że kierowca jest całkowicie bezbronny. Przepisy również i jemu dają pewne uprawnienia. Kontrolowany może: