Jadąc S3 pomiędzy Szczecinem i Gorzowem oraz S8 pomiędzy węzłami Wieluń i Złoczew z pewnością zwróciliście uwagę na wielkie bramownice w kształcie litery Y umieszczone nad drogą. I choć pewnie automatycznie spojrzeliście na licznik i odruchowo wcisnęliście pedał hamulca, musicie wiedzieć że nie służą one do pomiaru prędkości. Mają całkowicie inny cel. Chodzi o ochronę zwierząt, a konkretnie nietoperzy.
Nie wierzycie, że bramownice nie mają za zadanie dyscyplinowania kierowców? No to przedstawimy dość ważny argument. Gdyby konstrukcje zostały wyposażone w urządzenia pomiarowe, musiałyby zostać oznakowane. Powinien przed nimi pojawić się znak D-51 "Automatyczna kontrola prędkości" lub D-51a "Automatyczna kontrola średniej prędkości". Skoro oznaczeń takich nie ma, żaden pomiar szybkości jazdy nie jest wykonywany przez służby przy pomocy urządzeń działających automatycznie.
Bramownice w kształcie litery Y powstały w wyłącznie jednym celu – chronią trasy przelotu na żerowiska oraz tras migracji z siedlisk letnich do miejsc hibernacji dla nietoperzy. Pomysł jest unikalny w skali całej Europy. Skąd się zatem wziął? Za ideą stoi tak naprawdę... wymóg. Wszystkie gatunki nietoperza są w Polsce pod ochroną. Jak informuje GDDKiA, z 25 gatunków aż dziewięć znajduje się na "Czerwonej liście zwierząt ginących i zagrożonych w Polsce". A skoro ich szlaki przelotów przecinają drogi szybkiego ruchu, zarządca musiał działać.
Metalowe konstrukcje w kształcie litery Y mają proste zadanie. Wymuszają podwyższenie lotu nietoperzy. Dzięki temu mogą one bezpiecznie pokonać trasę lotu bez obawy, że w czasie przecinania drogi typu S natną się na szybko jadący samochód czy ciężarówkę.
Sama konstrukcja bramownic w kształcie litery Y jest tak naprawdę niezwykle prosta. Konstrukcja wykonana z rur jest uzupełniana siatką o oczkach nie większych niż pięć na pięć centymetrów. Aby nietoperze nie mogły wlecieć pod bramownicę, a tym samym na drogę, przy jej podporach również pojawia się siatka. Siatka bywa też rozciągana wzdłuż dróg na specjalnych podporach – na podobnej zasadzie jak ustawiane są ekrany dźwiękoszczelne.
Skąd nietoperze mają wiedzieć gdzie ustawiona jest bramownica? To akurat dość proste. Być może nie mają najlepszego wzroku i poruszają się głównie w nocy, ale za to korzystają z echolokacji. Wysyłają ultradźwięki, które odbijając się od przeszkód są odbierane przez ucho ssaka. A taki sposób uzyskiwania oglądu sytuacji jest ważny, bo europejskie gatunki nietoperzy osiągają w czasie lotu prędkość dochodzącą nawet do 55 km/h.