Polacy stali się podróżnikami! Jako środek transportu wybierają nie tylko samoloty i autokary, ale coraz chętniej również prywatne auta osobowe. Właśnie z tego punktu widzenia dzisiejszy materiał jest tak kluczowy. Bo w nim opowiemy jak należy się zachować w czasie kontroli drogowej w Niemczech. O co policjant za naszą zachodnią granicą zapytać może? O wszystko, ale nie na wszystkie pytania prowadzący odpowiadać musi.
Zasada dotycząca kontroli drogowych w Niemczech jest jedna. Funkcjonariusze do zatrzymania pojazdu na drodze muszą mieć podstawy. Podstawą nie jest jednak wyłącznie stwierdzenie popełnienia wykroczenia. Wystarczającą daje już chociażby prewencyjne sprawdzenie pojazdu i kierowcy. Dbanie o bezpieczeństwo ruchu drogowego w tym wymiarze jest jak najbardziej akceptowane przez niemieckie prawo.
Niemieccy funkcjonariusze mogą zadawać kierującemu dużą ilość pytań. Nie chodzi o to, że są ciekawscy. Powodem wcale nie musi być też to, że mają jakiekolwiek podejrzenia w stosunku do polskiego kierującego. Bardziej chodzi np. o fakt, że noszenie przy sobie dowodu osobistego w Niemczech nie jest obowiązkowe. Każde dodatkowe pytanie pozwala zatem zweryfikować czy dane wskazane przez kierującego, są jego prawdziwymi danymi.
Brak obowiązku, brakiem obowiązku. Polak w Niemczech jest jednak obcokrajowcem. Musi mieć zatem przy sobie zarówno dowód osobisty (zamiennie paszport), jak i dokumenty pojazdu. Mowa o dowodzie rejestracyjnym i potwierdzeniu opłacenia polisy OC.
Niemieccy policjanci będą zasypywać polskiego kierowcę pytaniami. To już wiemy. Całe szczęście kontrola drogowa za naszą zachodnią granicą to nie program "1 z 10.". Tadeusz Sznuk nie da zatem kierowcy 3 sekund na udzielenie odpowiedzi. Zwłaszcza że prowadzący tak naprawdę nie zawsze musi odpowiadać. Obowiązkowo musi udzielić policjantom informacji w sprawie imienia i nazwiska, wieku, daty urodzenia czy miejsca zamieszkania. Nie musi natomiast wskazywać gdzie jedzie czy od ilu godzin podróżuje.
Oczywiście powiedzenie policjantowi po zadaniu niewygodnego pytania żeby się odczepił może zostać uznane za niegrzeczne. Sytuację można zatem rozwiązać w inny sposób. My proponujemy dwie niezawodne metody.
Kierujący w czasie kontroli drogowej musi pokazać dokumenty swoje i pojazdu oraz powinien odpowiadać na pytania dotyczące własnych danych. Co jeszcze musi robić? Główne punkty są dwa:
Urządzenia wykrywające działanie radarów w Niemczech są nielegalne. Stwierdzenie ich obecności w pojeździe w czasie kontroli drogowej, daje policjantom możliwość ich odebrania i zabezpieczenia.