Wjazd do Warszawy od południa będzie łatwiejszy, obwodnica Łodzi zostanie domknięta, a do tego poprawi się komfort jazdy na międzynarodowych szlakach w kierunku Niemiec i Litwy. To tylko niektóre z inwestycji zaplanowanych przez GDDKiA na 2023 rok.
W przyszłym roku polskie drogi wejdą na kolejny pułap rozwoju. Kierowcy będą mogli korzystać z przeszło 5000 km dróg szybkiego ruchu w Polsce.
GDDKiA informuje o coraz bliższym połączeniu dróg szybkiego ruchu prowadzących z Warszawy do Krakowa. W przyszłym roku zostaną oddane do użytku dwa odcinki drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lesznowolą i Tarczynem, a także od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do Miechowa.
Pierwszy fragment pozwoli skrócić czas przejazdu i zwiększyć bezpieczeństwo podróży. Poprawi również wyjazd z Warszawy w kierunku południowym. Na tej trasie kierowcy będą mogli korzystać z odcinków o łącznej długości prawie 240 km - od węzła Warszawa Lotnisko, omijając po drodze Radom i Kielce aż do okolic Miechowa w woj. małopolskim.
Więcej ciekawych newsów motoryzacyjnych znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
W międzyczasie zostanie dokończona obwodnica wokół Łodzi. Odcinek drogi S14 pomiędzy Aleksandrowem Łódzkim i Słowikiem w końcu trafi do użytku. Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce, które zaoferuje pełny ring w połączonym ciągu dróg ekspresowych i autostrad. Największe miasto w centralnej Polsce skrzyżuje ze sobą trasy A1, A2, S8 i S14.
Kolejną ważną inwestycją będzie oddanie do użytku dwóch długich fragmentów drogi ekspresowej S11. Chodzi o prawie 48-kilometrowy odcinek od Koszalina do Bobolic, a także prawie 25-kilometrową obwodnicę Olesna.
Budowana od wielu lat trasa Via Baltica połączy Polskę z krajami bałtyckimi i wydłuży się o kolejne 50 km w ramach drogi ekspresowej S61. Na wysokości Ełku zostanie udostępniony odcinek, który połączy się z oddanymi wcześniej sąsiednimi fragmentami i umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta.
Realizacja łącznic węzła Łomża Zachód pozwoli udostępnić kierowcom gotowy, 7-kilometrowy odcinek trasy S61 od węzła Łomża Południe. Tym samym kierowcy zyskają połączenie drogi S8 z S61 na węźle Ostrów Mazowiecka Północ i będą mogli dojechać do węzła Łomża Zachód.
Na drugim krańcu Polski, zostanie ukończona budowa jezdni w kierunku Wrocławia w ramach DK18. W tym roku oddano do ruchu pierwszy z trzech odcinków w woj. lubuskim. Dzięki temu trasa o długości prawie 70 km - od granicy z Niemcami w Olszynie do Golnic w woj. dolnośląskim - zostanie pełnoprawną autostradą A18.
W 2022 roku udało się udostępnić na autostradzie A1 całą szerokość obu jezdni na odcinku pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Kamieńsk. Jednak nadal ten fragment drogi jest formalnie placem budowy. Do czasu zakończenia inwestycji będzie tam obowiązywać ograniczenie do 100 km/h. Maksymalna prędkość autostradowa zostanie wprowadzona na tym odcinku dopiero po zakończeniu kontraktu – wiosną 2023 roku.
W 2023 roku GDDKiA uruchomi prawie 260 km nowych odcinków dróg:
Autostrady (49,4 km)
Drogi ekspresowe (192,2 km)
Drogi krajowe