Czy znak B-21 „zakaz skrętu w lewo" oznacza także zakaz zawracania? A czy znak B-23, czyli "zakaz zawracania" oznacza także zakaz skręcania? To tylko niektóre pytania, które często pojawiają się w głowach kierowców, którzy widzą na swojej drodze takie oznakowanie. Jak twierdzi policja, wbrew pozorom osób, które mają takie dylematy, jest zdecydowanie więcej niż mogłoby się wydawać. Jak to właściwie jest z tymi zakazami?
Nie wszyscy kierowcy pamiętają, że tak naprawdę za znakiem B-21, czyli "zakaz skrętu w lewo" kryją się dwa zakazy. Spotykając na drodze takie oznaczenie kierowca nie może ani skręcić, ani wykonać manewru zawracania.
W przypadku niezastosowania się do tego znaku taryfikator przewiduje mandat w wysokości 200 zł i 5 punktów karnych.
W skrajnym przypadku funkcjonariusze mogą zakwalifikować naruszenie zakazu jako stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wbrew pozorom nietrudno sobie taką sytuację wyobrazić na dwujezdniowych drogach. W takim przypadku kierowcy grozić może już 1,5 tys. zł grzywny, a w sytuacji recydywy nawet 3 tys. złotych.
Bez względu na to, w którym miejscu zostanie ustawiony znak B-21, dotyczy on tylko najbliższego skrzyżowania. To oznacza, że za tablicą B-21, a przed skrzyżowaniem kierowca może zarówno zawrócić, jak i skręcić w lewo. Jedyny przypadek, w którym manewr będzie zabroniony jest taki, w którym na drodze pojawi się linia podwójna ciągła lub pas zieleni oddzielający kierunki jazdy.
Kluczowe w przypadku znaku B-21 "Zakaz skrętu w lewo" jest nie tylko miejsce obowiązywania. Czasami oznaczenie nie dotyczy wszystkich typów pojazdów - decyduje wtedy o tym tablica T-22. Jeżeli na niej będzie wskazany rower, odnosi się cyklistów, gdy pojazd ciężarowy, odnosi się tylko do kierujących samochodami o DMC powyżej 3,5 tony. A na tym nie koniec. Czasami drogowcy uzupełniają znak B-21 tablicą F-7. Ta wskazuje, że skręt w lewo jest możliwy, ale nie w tym miejscu.
Jeszcze inną kwestią jest znak B-23, czyli "zakaz zawracania". W tym przypadku zabronione jest zawracanie, ale skręcać w lewo już jak najbardziej można. Istotne jest też ustawienie samego znaku. „Zakaz zawracania" obowiązuje od miejsca ustawienia znaku do najbliższego skrzyżowania włącznie, a także na samym skrzyżowaniu. Chyba że wcześniej zostanie odwołany znakiem B-24 "Koniec zakazu zawracania".
Ogólny przepis mówi, że za zawracanie w warunkach, w których manewr mógłby zagrażać bezpieczeństwu pozostałych uczestników ruchu lub utrudnić ruch, grozi mandatem od 200 do 400 zł.
To jednak nie jedyne sytuacje, w których zawracanie jest zabronione. Nawet jeśli nie ma znaku zakazu, to zgodnie z przepisami Kodeksu drogowego takiego manewru nie wolno wykonywać w:
Za złamanie tam zakazu grozi mandat w wysokości 200 zł. Jednak podobnie, jak przy niestosowaniu się do zakazu skrętu, tu także policjant może zakwalifikować manewr jako stwarzanie zagrożenie w ruchu i wystawić znacznie wyższą karę. Jeszcze raz też przypominamy, że zawracać nie wolno widząć znak B-21, czyli opisany wyżej "zakaz skrętu w lewo".
Kolejnym przypadkiem, w którym na skrzyżowaniu kierowca nie ma możliwości zawrócenia, jest pojawienie się oznaczeń wskazujących nakazany kierunek jazdy. Dotyczy to znaku C-5 "Nakaz jazdy prosto", C-2 "Nakaz jazdy w prawo za znakiem", C-4 "Nakaz jazdy w lewo za znakiem" oraz znaków pochodnych dających możliwość wykonania więcej niż jednego manewru (C-6, C-7 czy C-8).
Należy pamiętać też o tym, że przeszkodą do zawrócenia, może stać się też znak P-4 "Linia podwójna ciągła". Pamiętajmy, że kierowca nie może jej przekroczyć!
Gdzie zatem można zawracać? Tak naprawdę wszędzie tam, gdzie nie ma zakazu ani nakazu jazdy na wprost. Inną sprawą jest to, że podczas samego manewru warto pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim warto wiedzieć, jak się ustawić na drodze. Tu zasada jest prosta. Konieczne jest zjechanie do osi jezdni w przypadku dróg dwukierunkowych lub lewej krawędzi w przypadku jezdni jednokierunkowej.
Co ważne, istnieje jedno odstępstwo od tej reguły - dotyczy ono pojazdów ciężarowych z naczepami. Wymiary auta w takim przypadku uniemożliwiają zawrócenie z lewej krawędzi. Samochód może się zatem ustawić przy prawej krawędzi i to z tego punktu przejechać na przeciwległą jezdnię lub część jezdni.