Obecny stan faktyczny w kwestii przepisów dotyczących pieszych jest jasny. Już przed wejściem na przejście uzyskują oni pierwszeństwo przed pojazdem. I cały czas przypominamy o tym w tekstach publikowanych w serwisie Gazeta.pl. Tylko jak się mają te zapisy do przejść rozdzielonych przy pomocy wyspy? No właśnie tu sprawa staje się nieco bardziej skomplikowana...
Zacznijmy jednak od początku. Kwestię pierwszeństwa pieszych reguluje art. 26 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten wskazuje tak naprawdę na trzy obowiązki kierującego. Mowa o:
Tyle że w tym punkcie pojawia się art. 13 ust. 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym. A ten mówi wyraźnie że:
Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni.
Połączenie dwóch powyższych przepisów oznacza, że w realnych warunkach drogowych kierującego może dotyczyć jeden z trzech scenariuszy.
Sytuacja na przejściach dla pieszych, nawet tych podzielonych wyspą, jest jasna. Jasne są także kary za ewentualne wykroczenia popełnione w rejonie tych miejsc. Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na to przejście oznacza według nowego taryfikatora mandatów grzywnę wynoszącą 1500 zł. Przy recydywie to nawet 3000 zł! Co więcej, za sprawą nowego taryfikatora punktów karnych kierujący dostanie też 15 punktów karnych.