Aby rozwiać wszelkie wątpliwości, czy wybór poszczególnych modeli jest prawidłowy, przyjęliśmy, że będą to modele jednej firmy. Wybór padł na Volkswagena, a do porównań przyjęliśmy Golfa i ID3. W każdym przypadku wybrano najtańszą ofertę na rynku. Przyjęto też, że silniki spalinowe będą miały po 150 KM i automatyczną skrzynię biegów, aby jak najbardziej urealnić porównanie. Zatem zapraszamy do sprawdzenie kosztów posiadania auta.
Wszystkie modele są klasycznymi kompaktami. Ich wielkość to (dł/szer/wys) w przypadku Golfa 4284/1789/1491 mm, a w przypadku VW ID3 jest to 4261/1809/1568 mm. Jak widać z tego zestawienia pojazdy są bardzo zbliżone gabarytowo. Jednakże we wnętrzu, więcej miejsca jest w przypadku elektryka. Wynika to nie tylko z wyższej kabiny (przestrzeń nad głową z przodu to 1018 mm w Golfie i 1024 mm w ID3), ale przede wszystkim z rozstawu osi, który gwarantuje wygodę pasażerom jadącym z tyłu. W przypadku Golfa rozstaw wynosi 2619 mm, a w przypadku ID3 aż 2765 mm.
W obydwu przypadkach podobne są także przestrzenie bagażowe. W Golfie jest to od 381 litrów do 1237 litrów. W ID3 bagażnik to pojemność od 385 litrów do 1267 litrów.
Do porównań przyjęto następujące modele:
Golf TSi
Golf TDi
ID3
Oczywiście zużycie paliwa jest odmienne w przypadku różnych kierowców, ale właśnie po to są dane katalogowe WLTP, aby można porównywać poszczególne modele. Ścieżka diagnostyczna którą przyjeżdża każdy model jest bowiem ściśle określona pod względem czasu, przyspieszania i prędkości. Są to zatem parametry identyczne, czyli wskazania zużycia paliwa/energii są usystematyzowane.
Jedyne co warto zauważyć, pisząc o parametrach technicznych, to dwa fakty.
Do obliczeń przyjęliśmy, że kierowca pokonuje rocznie samochodem 15 000 km, a zużycie paliwa jest wg WLTP. W efekcie:
W przypadku wersji elektrycznej nie mamy już tak prostych wyliczeń. Ładując samochód w domu, z pewnością przekroczymy limit 2000 kWh, jaki jest ustalony przez rząd z preferencyjną stawką.
Dodatkowo stawka VAT zapewne powróci do wartości 23%. Zatem Cena prądu w roku 2023 jest raczej trudna do precyzyjnego określenia. Podajemy jakie są prognozy na rok 2023, przy stawce na niezmiennym poziomie VAT – 5%.
Tym samym w ciągu czterech lat (przy założonym przebiegu 15 000 km rocznie) koszty paliwa wyniosą:
VW ID 3:
Jak sprawdzaliśmy w Volkswagen Polska, dla wersji spalinowych „Pierwszy przegląd okresowy do 2 lat lub 30 000 km (w zależności co nastąpi pierwsze). Każdy kolejny przegląd co 30 tysięcy lub 2 lata". Wg tego co przyjęliśmy (15 000 km rocznie) będziemy mieli zatem dwa przeglądy.
Dla VW ID3 przewidziano „Pierwszy przegląd okresowy do 2 lat lub 30 000 km (w zależności co nastąpi pierwsze). Każdy kolejny przegląd co 2 lata, przebieg nie ma wpływu na wykonanie przeglądu"
Koszty przeglądów w obu przypadkach wynoszą po 935 zł.
Tym samym koszty przeglądów w okresie 4 lat wyniosą:
Jeżeli zsumujemy koszty przeglądów i kosztów paliwa, okaże się że otrzymamy całkowity koszt eksploatacji modelu. Koszt ten wyniesie:
•VW ID3:
Jak widać z tego zestawienia samochód elektryczny jest fantastycznym modelem pod warunkiem że ładujemy go w domu. Jeżeli będziemy ładować z ładowarek publicznych jest porównywalny z kosztami eksploatacji wersji spalinowych.
Faktyczny koszt samochodu to nie tylko pieniądze jaki płacimy za przeglądy i paliwo. To także wartość rezydualna.
Mówiąc najogólniej, wartość rezydualna pojazdu to prognozowana wartość pojazdu w momencie jego odsprzedaży. Innymi słowy, parametr ten wskazuje na kwotę, za jaką można będzie sprzedać samochód po zakończeniu eksploatacji.
Akurat w przypadku Volkswagena wartość ta jest duża. Jak wskazują badanie dla Golfa po trzech latach wynosi ok 56%, a po czterech latach to ok 52 %. Wartość rezydualna samochodów elektrycznych ID jest wyższa i wynosi ok 59% po 3 latach i ok 55% po czterech.
Tym samym oprócz kosztów które wymieniliśmy powyżej stracimy przy odsprzedaży samochodu, w stosunku do wartości którą płacimy wyjeżdżając z salonu. Straty wg podanych stawek procentowych to:
Zatem gdy pojedziemy do salonu, zakupimy samochód, przez cztery lata będziemy eksploatować i odsprzedamy model okaże się, że posiadanie samochodu kosztowało nas:
Nabywca ID 3
Faktycznie kwoty te powinny być jeszcze powiększone o różnicę wartości, gdyż przyjmujemy, że nabywca ma gotówkę na najtańszy model, a na dopłaty musi brać kredyt. To kosztowałoby dodatkowy kredyt na 22 400 zł w przypadku Diesla i 69 800 zł w przypadku ID3.
Tym samym, powiększamy koszty o odsetki. Jest to ok 4000 zł za Diesla, a w przypadku ID3 to wartość około 13 000 zł.
Dopiero podsumowanie wszystkich kwot da nam faktyczny koszt posiadania. Zatem zakup, eksploatacja 15 000 km rocznie przez cztery lata i odsprzedaż wskażą, iż faktyczny koszt posiadania auta to:
Oczywiście jest jeszcze możliwość otrzymania zwrotu części kwoty od zakupu samochodu elektrycznego. Dla osób fizycznych dofinansowanie do pojazdu kategorii M1 (samochody osobowe) wynosi 18 750 zł przy cenie auta nieprzekraczającej 225 000 zł. Rodziny posiadające Kartę Dużej Rodziny, z trójką lub większą liczbą dzieci mogą starać się nawet o 27 000 zł dopłaty bez względu na cenę pojazdu.
Nie chcemy nikogo namawiać do zakupu jakiejkolwiek wersji. Naszym celem było jedynie uświadomienie jakie są faktyczne koszty zakupu różnych wersji. Są to tylko suche dane liczbowe. Czarno na Białym...