Nowe odcinki drogi ekspresowej S1 są budowane na terenie województwa śląskiego. Trasa ta po ukończeniu będzie mieć kluczowe znaczenie dla prowadzenia międzynarodowej komunikacji i wymiany gospodarczej ze Słowacją i państwami Europy Południowej.
Drogowcy 22 listopada poinformowali o ważnym sukcesie na placu budowy drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka, która powstaje od końca 2019 r. We wschodnim stoku wzniesienia Glinne w masywie Baraniej Góry, drążenie tunelu zostało zakończone przebiciem. Tunel ma długość 830 m, a wysokość skrajni pionowej to 4,7 m.
Do przebicia pierwszej nawy, którą pobiegnie jezdnia z południa w kierunku Żywca, doszło 28 października. We wtorek 22 listopada przebito drugą nawę, a tym samym cały tunel. Każda z naw będzie posiadała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, opaski awaryjne o łącznej szerokości 1,2 m oraz obustronne chodniki ewakuacyjne o szerokości 1 m.
Wykonawca nie zamierza jednak odpoczywać. Teraz skupi się na dokończeniu drążenia drugiego - również dwunawowego tunelu, który będzie liczył około 1000 m długości. Tunel umiejscowiony jest w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania - Białożyński Groń. Jak informują drogowcy, na jezdni w kierunku Zwardonia do połączenia postało wydrążenie jeszcze 470 m. W sąsiedniej nawie na jezdni w kierunku Żywca brakuje jeszcze 550 m.
Zakończenie budowy odcinka S1 Przybędza - Milówka planowane jest na III kwartał 2024 r. Inwestycje realizuje konsorcjum firm Mirbud, Kobylarnia oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż. Wartość kontraktu to 1 378 952 702,84 zł, który jest współfinansowany ze środków unijnych.
Więcej wiadomości na temat infrastruktury drogowej znajdziesz na Gazeta.pl.