Trzy szczyty ze śnieżynką na oponie to symbol alpejski. Bardzo ważny w zimie

Z symboli na oponie i ich etykiet kierowca może wyczytać wiele przydatnych informacji. Jeśli często jeździcie zimą w trudnych warunkach, powinniście poszukać opon z symbolem 3PMSF.

Symbole na oponach wciąż mogą wywoływać małe zamieszanie. Nowy system oznaczania ogumienia funkcjonuje od 2021 roku. Dzięki zawartym na nich informacjom kierowcom przede wszystkim łatwiej wybrać opony zimowe - na etykiecie pojawią się dane o przyczepności na śniegu i lodzie.

Wcześniej na etykietkach znajdowaliśmy m.in. informację o oporach toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni czy o poziomie generowanego hałasu. Na podstawie tych danych trudno określić parametry opony zimą, gdy temperatury spadają poniżej zera stopni Celsjusza, a na drogach może pojawić się śnieg i lód. Teraz kierowcy, którzy chcą kupić zimowe opony, powinni zwracać uwagę na tzw. symbol alpejski.

Zobacz wideo Miko Marczyk o pasji, adrenalinie i... strachu. Jak wygląda życie kierowcy rajdowego?

Symbol 3PMSF - opony zimowe

Nowe etykiety zawierają bardzo użyteczną informację o tym, jak dana opona sprawdzi się w zimowych warunkach. Producenci prowadzą w tym celu szczegółowe testy. Mają polegać na próbie hamowania na nawierzchni pokrytej śniegiem przy temperaturze otoczenia wynoszącej od -2 do 15 stopni Celsjusza (i temperaturze nawierzchni wynoszącej od -4 do -15 stopni Celsjusza). Testy odbywają się po dwugodzinnej ekspozycji opon na ujemną temperaturę.

Jeśli parametry opony będą w normie, na unijnej etykiecie pojawi się tzw. symbol alpejski 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake) - płatek śniegu na tle trzech szczytów.

To w pełni przetestowana opona zimowa. Co więcej, symbol śnieżynki na tle trzech szczytów górskich oznacza pełną homologację zimową, która jest obowiązkowa np. w niektórych kurortach alpejskich. Symbol ten stanowi ważną informację nie tylko z uwagi na możliwość otrzymania mandatu w czasie wyjazdu na ferie na narty, ale także daje dowód tego, że ogumienie zostało przygotowane przez producenta do trudnych warunków zimowych.

Unijne etykiety na oponach - nowe od maja 2021 (po lewej) i stare (po prawej)
Unijne etykiety na oponach - nowe od maja 2021 (po lewej) i stare (po prawej) moto.pl

Symbol M+S - co oznacza?

Na niektórych oponach zobaczycie symbol M+S. Oznacza, że ogumienie powinno nieco lepiej radzić sobie w warunkach, w których na drodze zalega śnieg lub błoto pośniegowe.

To wskazówka producenta, ale M+S nie jest standaryzowane. Nie daje oponie homologacji, a to oznacza, że np. jadąc do Austrii na narty na oponach posiadających symbol M+S, a nie 3PMSF, kierowca nadal ryzykuje otrzymanie mandatu. W świetle prawa M+S nie oznacza bowiem przystosowania do warunków panujących w sezonie zimowym.

Opony 3PMSF czy M+S?

Jeżeli kierowca szuka opony zimowej lub wielosezonowej z homologacją zimową, powinien poszukiwać symbolu płatka śniegu na tle trzech szczytów górskich. Tylko on zagwarantuje mu pewne właściwości w sytuacji, w której na drodze zalega śnieg, błoto pośniegowe czy lód. Też tylko 3PMSF sprawi, że w krajach, w których jest obowiązek jazdy na zimówkach, nie otrzyma dotkliwego mandatu.

Symbol M+S może stanowić jedynie informację dodatkową. Przy czym nie oznacza on jednocześnie możliwości trakcyjnych typowo zimowych czy faktu, że opona z całą pewnością jest całoroczna.

Czy każdy kierowca na zimę musi mieć w aucie opony 3PMSF? Niekoniecznie. Jeśli nie planujecie wyjazdu w góry albo do kraju, gdzie zimówki są obowiązkowe, a jeździcie głównie po mieście, to w zimie powinny wam wystarczyć opony całoroczne bez tego oznaczenia. Wszystko zależy od tego, gdzie jeździcie. Porządne zimówki 3PMSF dają jednak pewność, że zima was nie zaskoczy.

A jak już czytamy etykiety... Co znaczą na nich literki rodem ze sprzętu RTV i AGD?

Zgodnie z nowymi ustaleniami, parametry opon zostały ograniczone do pięciu klas (od A do E). Opona z oznaczeniem A ma najniższe opory toczenia (co przekłada się na zużycie paliwa), jest najcichsza i ma najkrótszą drogą hamowania na mokrej nawierzchni.

Kolejną nowością, której do tej pory próżno było szukać na etykietach, jest informacja o ścieralności opony. Opona samochodowa podczas całego cyklu użytkowania traci około dwóch kilogramów startej gumy, która trafia na drogę, a także do atmosfery w postaci mikrocząsteczek i gumowego pyłu. Resztki gumy zanieczyszczają środowisko (głównie wodę i glebę), dlatego na nowych etykietach znajdziemy informację o ścieralności, by móc wybrać ogumienie jak najmniej szkodliwe dla środowiska.

Nowe etykiety na oponach, od maja 2021
Nowe etykiety na oponach, od maja 2021 fot. ETRMA
Więcej o: