Dwa pasy na S19 pod Rzeszowem potwierdzone. Wiemy do kiedy potrwa budowa

Zlokalizowany na terenie województwa podkarpackiego odcinek drogi ekspresowej S19 Sokołów Małopolski Północ - Jasionka, zostanie rozbudowany o kolejną jezdnię. Dzięki tej inwestycji Via Carpatia pod Rzeszowem będzie mieć dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu. Na drogę po modernizacji kierowcy niestety poczekają kilka lat.

Drogowcy potwierdzają, że pod Rzeszowem zostanie zlikwidowane tzw. wąskie gardło, powodujące utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz na dojeździe do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce. Dzięki dobudowie drugiej jezdni na trasie S19 Sokołów Małopolski Północ - Jasionka, poprawi się komfort jazdy oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu.

GDDKiA podpisało umowę na dobudowę drugiej jezdni drogi ekspresowej, zgodnie z którą wszystkie prace powinny zostać ukończone w czwartym kwartale 2026 r. Inwestycję zrealizuje firma Strabag, a wartość kontraktu to 272 830 814,75 zł.

Podpisana dzisiaj umowa jest już dwudziestą pierwszą w tym roku. Dzięki temu do fazy realizacji przeszło 21 zadań o łącznej długości blisko 275 km i wartości około 10,5 mld zł

- powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Via Carpatia pod Rzeszowem zyska kolejny pas drogiVia Carpatia pod Rzeszowem zyska kolejny pas drogi Fot. GDDKiA

Dwie jezdnie po dwa pasy ruchu

Aktualnie S19 na tym odcinku ma trzypasową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Po rozbudowie droga będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza. Docelowa nośność to 11,5 tony na oś. Łączna długość planowanych do rozbudowy odcinków drogi wynosi ok. 13,8 km

Inwestycja będzie realizowana na terenie powiatu rzeszowskiego (gmina Sokołów Małopolski i gmina Trzebownisko) i łańcuckiego (gmina Czarna), w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejącej, pierwszej jezdni drogi ekspresowej. Zakres prac w ramach rozbudowy S19 obejmie także dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska.

Przebudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, cieki wodne, infrastruktura techniczna oraz rozbudowany zostanie MOP Stobierna. Węzły Sokołów Małopolski Północ i Jasionka, które posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy, nie będą wymagały rozbudowy. W ramach inwestycji powstaną nowe obiekty inżynierskie, w tym estakada o długości 157,5 m w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty (w tym jeden z funkcją przejścia dla zwierząt średnich), przejazd gospodarczy i dwa przepusty.

W zakresie ochrony środowiska zostaną wykonane cztery przejścia dla zwierząt średnich (jedno zespolone z wiaduktem), cztery przejścia dla zwierząt małych, osiem przejść dla płazów, ponad 3 km ekranów akustycznych oraz zbiorniki retencyjne (13 otwartych i 4 zamknięte). Posadzona zostanie zieleń dogęszczająca, izolacyjna, krajobrazowa i naprowadzająca. Powstaną też urządzenia oczyszczające ścieki opadowe z jezdni i osłony przeciwolśnieniowe.

Więcej informacji na temat infrastruktury drogowej przeczytasz na Gazeta.pl.

Zobacz wideo
Więcej o: