Zaczęło się. GDDKiA informuje o budowie obwodnicy Oświęcimia

Ruszyła budowa obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44. Trasa ma połączyć drogę ekspresową pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą.

Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl

Jak informuje GDDKiA obecnie na miejscu pracują geodeci, którzy wyznaczają trasę oraz teren sprawdzają saperzy, aby upewnić się, że na miejscu nie ma jakichkolwiek niewybuchów. Powoli zdejmowane są również kolejne warstwy gleby.

Zobacz wideo Policja z Oświęcimia staranowała uciekającego pirata drogowego

Wybudowana zostanie dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ponad 9 km, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstaną trzy mosty – Wisła, Młynówka i najdłuższy 463-metrowy na Sole, oraz pięć rond. Przebudowana zostanie sieć istniejących dróg. Obwodnica wyposażona zostanie w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia. 

Wykonawca będzie miał również specjalne zadanie. Szczególnego podejścia wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. W związku z tym został opracowany „Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa - Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945)", w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru. Przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należało ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.

Raport był analizowany przez ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca opracowując projekt budowlany, uwzględnił zapisy zawarte w Raporcie i zastosował rozwiązania zgodne z tymi zapisami. Sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie „dobra światowego dziedzictwa" oraz drogi krajowej.

Więcej o: