Pieczęć UN ECE Reg. ma ogromne znaczenie. Sprawdź, co jest napisane później

To tylko osiem liter, a każda z nich ma potężne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Oznaczenie to stanowi początek tzw. plomby testowej, którą każdy producent musi umieścić na foteliku samochodowym dla dziecka. Jak odczytać ten kod?

Bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem? Potrójnie zyskuje na znaczeniu, gdy w aucie za wami zasiada dziecko. A chyba nie da się lepiej zadbać o nie, niż poprzez zakup odpowiedniego fotelika. O tym temacie pisaliśmy już wielokrotnie, w tym w serwisie Gazeta.pl. Dziś mamy jednak bardzo przydatną i precyzyjną wskazówkę. Chociaż rozumiemy, że mówienie o pieczęci UN ECE Reg. może być na pierwszy rzut oka mało intuicyjne.

Zobacz wideo Cieszyn. Refleks matki uratował dziecko przed potrąceniem

Fotelik samochodowy musi być łatwy w obsłudze, ale i bezpieczny!

Fotelik samochodowy powinien być tak zaprojektowany, aby był łatwy w obsłudze, pozwalał na szybki montaż i demontaż oraz miał np. zdejmowany i zmywalny pokrowiec (dzięki temu utrzymasz go w czystości). To jednak aspekty praktyczne. O bezpieczeństwo dba coś innego i tym innym są normy europejskie. A poziom spełnienia norm można sprawdzić bardzo szybko. Wystarczy odnaleźć tzw. pieczęć testową czy plombę testową (to często pomarańczowa etykieta) i zapisany na niej numer.

Liczy się norma bezpieczeństwa. To właśnie to tajemnicze oznaczenie

Oznaczenie normy bezpieczeństwa przynosi kierującemu trzy informacje. Po pierwsze wskazuje na datę produkcji fotelika. Po drugie pokazuje w jak wysoką i aktualną normę bezpieczeństwa wpisuje się technologia zastosowana do budowy siedziska. Po trzecie stanowi sygnał mówiący np. o tym, że warto pomyśleć o wymianie obecnie posiadanego fotelika. Powód? Chodzi o maksymalne zabezpieczenie dziecka w razie ewentualnego zdarzenia drogowego.

Jak odczytać pieczęć testową fotelika samochodowego dla dziecka?

Jakie są normy bezpieczeństwa fotelików dla dziecka? Spotykane są przede wszystkim cztery:

  • UN ECE Reg. 44/01 i 44/02 – pojawiła się w roku 1993 i nie jest zatwierdzona od kwietnia 2008 r. UE nie zaleca ich stosowania.
  • UN ECE Reg. 44/03 – pojawiła się w roku 1995 i choć nadal jest zatwierdzona, UW nie zaleca stosowania takich fotelików obecnie.
  • UN ECE Reg. 44/04 – pojawiła się w roku 2005. Jest zatwierdzona i kierowcy śmiało mogą kupować siedziska spełniające jej wymogi.
  • UN ECE Reg. 129, i-Size – pojawiła się w roku 2013. Jest zatwierdzona przez UE. To najnowszy standard testowy.

W skrócie, kupując obecnie nowy fotelik dziecięcy, najlepiej wybierać produkty spełniające normę UN ECE Reg. 129, i-Size. Gwarantuje on najwyższy poziom bezpieczeństwa w czasie zdarzenia drogowego. Na czym polega najnowsza norma UN ECE Reg. 129, i-Size? Elementem testów są także testy kolizji bocznych. Do badań wykorzystywane są manekiny Q posiadające większą liczbę czujników. Pozytywny wynik w takiej próbie, stanowi gwarancję najwyższego poziomu bezpieczeństwa dla dziecka.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.