GDDKiA raportuje. Ponad połowa dróg krajowych z dobrą nawierzchnią

Na koniec 2021 r. niemal 61 proc. nawierzchni dróg krajowych można określić jako dobre. Niezwłocznych zabiegów potrzebowało 13,5 proc.

Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl

Chociaż rok 2022 powoli chyli się ku końcowi, to GDDKiA jeszcze opublikowało sprawozdanie o stanie technicznym nawierzchni dróg krajowych na koniec 2021 r. Jakość dróg poprawiła się w stosunku do wcześniejszego raportu z 2020 r.

Zobacz wideo Czy w Polsce budujemy drogi drożej niż w Europie? Rzecznik GDDKiA odpowiada

Trzeba zaznaczyć, że nie da się uzyskać 100 proc. w takim raporcie, a to przez fakt, że żywotność dróg z biegiem lat się zużywa. Co roku oddawane są kolejne odcinki nowych lub przebudowanych dróg. Równolegle istniejąca sieć powoli się zużywa, a na niektórych odcinkach dochodzi do pogorszenia stan techniczny. W ubiegłym roku zanotowano wzrost długości tras o dobrej nawierzchni o 500 km, a kolejne 400 km jest w trakcie remontów lub przebudów. 

Na koniec 2021 r., na sieci dróg zarządzanych przez GDDKiA, było 60,8 proc.?dróg w stanie dobrym, wobec 59,6 proc. w 2020 r.  W tym samym okresie poprawiły się także dane dotyczące udziału dróg w stanie złym (spadek o 0,4 proc.) oraz ostrzegawczym (spadek o 0,2 proc.). W 2021 r. było 13,5 proc. dróg w stanie złym (13,9 proc. w 2020 r.) oraz 23,8 proc. w stanie ostrzegawczym (24 proc. w 2020 r.).

Jeśli weźmie się pod uwagę dane z użytkowej oceny stanu technicznego (czyli parametrów wpływających na komfort jazdy i warunki bezpieczeństwa ruchu drogowego), to są one lepsze niż ogólna ocena stanu technicznego, przytoczona wcześniej. W tym ujęciu, na koniec 2021 r., 65,1 proc. dróg zarządzanych przez GDDKiA było w stanie dobrym (64,1 proc. w 2020 r.), 8 proc. w stanie złym (poprzednio 8,2 proc.), a w stanie ostrzegawczym 25 proc. (w 2020 r. 25,1 proc.). 

Przebadanych zostało w sumie (dotyczy dróg zarządzanych przez GDDKiA i prywatne firmy zajmujące się autostradami):

  • GDDKiA - o długości 17 844 km (22 564 km w rozwinięciu na jedną jezdnię),? 
  • koncesjonariuszy?płatnych odcinków autostrad?na?A1, A2 i A4 - o łącznej długości 472 km (940 km w rozwinięciu na jedną jezdnię).

Prowadząc diagnostykę stanu nawierzchni,?badana jest?jej?nośność, równość, właściwości przeciwpoślizgowe i?stan?powierzchni.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.