Ranking "What Car?" powstaje na bazie ankiet, w których biorą udział czytelnicy brytyjskiego magazynu. Pytane osoby podają, jakie usterki wystąpiły w ich samochodach w przeciągu ostatniego roku. Ale nie tylko. W ankietach wypełniają też rubrykę o koszcie i czasie naprawy. Na tej podstawie wyliczany jest tzw. indeks niezawodności. Im wyższy procent, tym bardziej polecane auto. Jak każdy ranking niezawodności/awaryjności i propozycja magazynu "What Car?" nie jest idealna, ale na pewno rzuca ciekawe światło na kondycję poszczególnych samochodów.
Szukasz samochodu używanego? Więcej porad znajdziesz na stronie głównej gazeta.pl.
Jak podają nasi koledzy z "Autokult.pl" w tegorocznej edycji przepytano aż 25 tysięcy kierowców, którzy jeżdżą autami nie starszymi niż pięć lat.
Zobacz wideo [MATERIAŁ PROMOCYJNY] Jaki jest nowy Renault Megane E-Tech?
Samochody miejskie - najmniej i najbardziej awaryjne 2022 r.
Zdecydowanie najlepiej poradziła sobie tutaj Toyota Aygo, która osiągnęła znakomite 99,1 proc. w indeksie niezawodności. Ale nie tylko ona. Sporo maluchów może się pochwalić wysokim wynikiem. Oto tegoroczni liderzy:
- Toyota Aygo (2014–2022): 99,1 proc.
- Honda Jazz (2015–2020): 98,7 proc.
- Volkswagen Up (od 2012): 98,4 proc.
- Honda Jazz hybrid (od 2020): 98,2 proc.
- Hyundai i10 (2014–2020): 98,2 proc.
A miejskie modele, które potrafią przysporzyć kłopotów? Tak wygląda najgorsza piątka:
- Audi A1 (od 2018): 88,2 proc.
- Fiat 500 (od 2008): 88,0 proc.
- Toyota Yaris benzynowa (2011–2020): 87,0 proc.
- Volkswagen Polo (od 2018): 86,4 proc.
- Ford Fiesta (od 2017): 80,2 proc.
Samochody kompaktowe - najmniej i najbardziej awaryjne 2022 r.
Tutaj ścisłą czołówkę najbardziej chwalonych modeli również rozdzieliły między sobą azjatyckie marki. Z Europy na samym szczycie znalazło się tylko BMW serii 1.
- Lexus CT (2011–2021): 99,3 proc.
- Toyota Auris hybrid (2013–2019): 99,3 proc.
- Kia Ceed benzynowa (2012–2018): 98,4 proc.
- BMW 1 Series (2011–2019): 98,1 proc.
- Hyundai i30 (od 2017): 98,0 proc.
Europejskich producentów znajdziemy za to na dole listy, na miejscach, którymi na pewno nie chcą się chwalić. Dół stawki okupują niemieckie konstrukcje.
- Volkswagen Golf diesel (2013–2020): 83,4 proc.
- Volkswagen Golf (od 2020): 79,9 proc.
- Škoda Octavia (od 2020): 78,7 proc.
- Mercedes A-Class hybrid (od 2018):
- 78,4 proc.Audi A3 (od 2020): 74,2 proc.
Coraz mniej takich aut w salonach. Na aukcjach wciąż cieszą się wzięciem. Co z segmentem D?
Szukacie w miarę świeżego auta z klasy średniej? Wg rankingu "What Car" najpewniejszym wyborem będzie Lexus IS, ale wysoko są także znacznie przystępniejsze cenowo Superb oraz Passat:
- Lexus IS (2013–2020): 98,3 proc.
- Audi A3 sedan (2013–2020): 98,0 proc.
- BMW serii 3 benzynowe (2012–2019): 98,0 proc.
- Škoda Superb benzynowa (od 2015): 97,2 proc.
- Volkswagen Passat (od 2015): 96,4 proc.
A w których autach kierowcy narzekają na usterki i awarie? Dół tabeli okupują producenci z metką premium:
- BMW 3 Series diesel (2012–2019): 87,0 proc.
- Mercedes C-Class diesel (2014–2021): 86,5 proc.
- Jaguar XE diesel (od 2015): 85,3 proc.
- Alfa Romeo Giulia (od 2016): 82,5 proc.
- BMW serii 3 diesel (od 2019): 81,2 proc
Nie mogło ich zabraknąć... Małe SUV-y - najmniej i najbardziej niezawodne
W tej kategorii Europejczykom udało się zaistnieć w ścisłym topie:
- Kia Soul (2014–2019): 100 proc.
- Mazda CX-3 (od 2016): 99,1 proc.
- Audi Q2 (od 2016): 98,0 proc.
- Renault Captur (2013–2019): 97,9 proc.
- Hyundai Kona (od 2017): 97,7 proc.
Z kolei najwięcej kłopotów swoim kierowcom przysporzyły:
- Opel Mokka X (2016–2019): 88,7 proc.
- Renault Captur (od 2019): 87,9 proc.
- Jeep Renegade (od 2015): 84,0 proc.
- Peugeot 2008 (2013–2019): 83,6 proc.
- Nissan Juke (2010–2019): 82,9 proc.
SUV-y kompaktowe - najmniej i najbardziej awaryjne
W SUV-ach o rozmiar większych również pojedynek japońsko-koreański i BMW X1, któremu udało się wejść do top5.
- Hyundai Tucson hybrid (od 2021): 100 proc.
- Mitsubishi Eclipse Cross (2017–2021): 100 proc.
- Lexus UX (od 2019): 99,0 proc.
- BMW X1 benzynowy (2015–2022): 98,4 proc.
- Kia Niro hybrid (od 2016): 98,1 proc.
Uważać trzeba na:
- Audi Q3 (od 2018): 87,4 proc.
- Range Rover Evoque (od 2019): 86,1 proc.
- Jaguar E-Pace (od 2017): 82,9 proc.
- Range Rover Evoque (2011–2019): 78,8 proc.
- Peugeot 3008 diesel (od 2017): 74,4 proc.
Duże SUV-y - najmniej i najbardziej awaryjne
Jeśli szukacie jeszcze większego SUV-a, to kierowcy polecają:
- Toyota RAV4 (od 2019): 99,5 proc.
- Honda CR-V benzynowa (2012–2018): 98,5 proc.
- Lexus NX (2014–2021): 98,5 proc.
- BMW X3 petrol (od 2018): 98,1 proc.
- Honda CR-V hybrid (od 2018): 97,6 proc.
A kłopotów przysporzyć mogą:
- Ford Kuga hybrid (od 2019): 82,7 proc.
- Audi Q5 benzynowe (2008–2017): 81,5 proc.
- Land Rover Discovery Sport (od 2014): 80,8 proc.
- Nissan X-Trail (2014–2022): 75,8 proc.
- Audi Q5 diesel (2008–2017): 73,4 proc.
W raporcie "What Car?" uwzględniono także SUV-y z najwyższej półki. Tutaj stawce przewodzą samochody zza naszej zachodniej granicy. Nikogo też na pewno nie zdziwi, że w pierwszej piątce znalazł się Lexus RX.
- Porsche Macan (od 2014): 98,0 proc.
- Volkswagen Touareg (od 2018): 98,0 proc.
- Mercedes GLE (2015–2019): 97,6 proc.
- Lexus RX (2016–2022): 96,6 proc.
- Audi Q7 (od 2015): 95,0 proc.
A SUV-y premium z usterkami? Słabsze wyniki zanotowały głównie modele z koncernu JLR.
- Range Rover Velar (od 2017): 90,7 proc.
- BMW X5 (2013–2018): 90,0 proc.
- Range Rover Sport (2013–2022): 85,6 proc.
- Range Rover (2013–2022): 85,2 proc.
- Land Rover Discovery (od 2017): 70,7 proc.