Wspomaganie kierowcy poprzez systemy. Toyota T-MATE to systemy półautonomiczne

Obok systemu Toyota Safety Sense, japoński producent ma jeszcze T-MATE, półautonomiczny system bezpieczeństwa.

Spodobał Ci się ten artykuł? Więcej wiadomości ze świata motoryzacji znajdziesz na Gazeta.pl

Auto musi być bezpieczne. Przewozimy w nich siebie, naszych bliskich, ale także musi być bezpieczne dla osób postronnych. Nic więc dziwnego, że producenci prześcigają się w wprowadzaniu kolejnych systemów, które mają podnieść poziom bezpieczeństwa. Wśród nich jest Toyota, która poza standardowymi systemami wprowadziło również T-MATE.

Zobacz wideo Jak udzielać pierwszej pomocy? Policjanci tłumaczą krok po kroku

Wraz z modelami Corolla Cross, Toyota bZ4X i Corolla debiutuje na rynku nowa generacja systemów bezpieczeństwa Toyota T-MATE z systemem Toyota Safety Sense 3. generacji oraz innymi układami wspierającymi kierowcę podczas prowadzenia i parkowania. Toyota Safety Sense 3 otrzymał m.in. system zapobiegania wyprzedzaniu z prawej strony, funkcję dopasowania bezpiecznego dystansu od pojazdu na sąsiednim pasie, układ awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS) i udoskonalone systemy znane z poprzednich generacji. Nowością są także aktualizacje online (OTA) poprzez moduł komunikacyjny DCM zapewniający bezprzewodowe połączenie z internetem.

Toyota T-MATE z TSS 3 zawiera zestaw systemów zapewniających bezpieczeństwo podczas manewrów, parkowania i wysiadania z auta. Do znanych rozwiązań, takich jak monitor panoramiczny z kamerą 360 stopni czy system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) z automatycznym hamowaniem, dołącza nowy asystent bezpiecznego wysiadania (SEA) i system przypominania o pozostawionych rzeczach na tylnej kanapie, a układ detekcji przeszkód (ICS) został rozbudowany o system ograniczania przyspieszania przy małych prędkościach.

W Toyota T-MATE znajdziemy również asystenta parkowania Toyota Teammate Advanced Park, który zadebiutował w modelu Yaris Cross. Półautonomiczny system parkowania przejmuje kontrolę nad kierownicą, gazem i hamulcem podczas cofania i parkowania równoległego, a także wyjeżdżania z równoległych miejsc parkingowych. Wykorzystuje on kamerę 360 stopni oraz 12 ultradźwiękowych czujników parkowania zamontowanych dookoła samochodu, dzięki którym może wjechać i wyjechać z miejsca parkingowego. System posiada także funkcję wyszukiwania miejsca parkingowego, a także może zapamiętać ulubione miejsca parkingowe kierowcy, nawet jeśli nie są oznaczone liniami czy innymi punktami odniesienia.

Z kolei wcześniej wspomniany Asystent bezpiecznego wysiadania pomoże uniknąć kolizji po otwarciu drzwi z nadjeżdżającym samochodem, rowerem czy zbliżającym się pieszym. Funkcja ta korzysta z systemu monitorowania martwego pola i ostrzega, jeśli za samochodem znajduje się inny pojazd lub użytkownik drogi. Samochód ostrzeże także kierowcę wysiadającego z samochodu, że tylna kanapa jest zajęta. Zapobiega to niezamierzonemu zamknięciu w samochodzie dzieci lub pozostawieniu rzeczy na tylnych siedzeniach.

Nowością w układzie detekcji przeszkód (ICS) jest system ograniczania przyspieszania przy małych prędkościach (do 15 km/h). Ta funkcja aktywuje się, gdy podczas powolnej jazdy kierowca mocno naciśnie pedał gazu, a przed samochodem znajduje się inny pojazd, rowerzysta lub pieszy. Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz i skręci kierownicę, by ominąć przeszkodę, system nie uruchomi się.

Więcej o: