BMW XM oficjalnie! Najmocniejszy SUV ma 653 KM mocy i mruczący silnik V8 pod maską

W tym roku wypada okrągły jubileusz 50 lat BMW M, dlatego bawarski producent nie próżnuje. Właśnie zadebiutowało BMW XM, czyli długo wyczekiwany luksusowy SUV z silnikiem V8 wspomaganym przez układ hybrydowy. Oto najmocniejszy model w historii i pierwszy model samodzielnie zaprojektowany przez sportową dywizję od 41 lat.

Pierwszym modelem zaprojektowanym samodzielnie przez BMW M był kultowy model M1 z 1978 roku. Przez następne lata sportowe wydania bawarskich modeli bazowały na produkcyjnych wersjach. W końcu przyszedł czas na kolejne przełomowe dzieło.

Świeżo odsłonięty luksusowy SUV jest drugim takim modelem w historii. Do tej pory wszystkie auta ze znaczkiem sportowej dywizji były produkowane w cywilnych wersjach. Nazwa XM nie jest dziełem przypadku. Z jednej strony jest to SUV z serii X, a z drugiej skrywa DNA sportowej dywizji M.

Więcej ciekawych newsów motoryzacyjnych znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Wygląd BMW XM wpasowuje się w dotychczasowy kierunek nakreślony przez producenta. Mocne i duże proporcje, zaostrzone kontury i wydłużona sylwetka to cechy rozpoznawcze. Nie mogło zabraknąć wielkiej osłony chłodnicy, która od wielu miesięcy jest głównym tematem do dyskusji i generowania memów na temat BMW. Z przodu zamontowano dwuczęściowe reflektory z przodu oraz trójwymiarowe lampy tylne. Całość stoi na standardowych 21-calowych felgach, ale za dopłatą można je wymienić na 23-calowe.

BMW M4, M3 Edition 50 Jahre BMW MBMW M3 i M4 na 50-lecie BMW M. Nie wszędzie są dostępne

W kabinie również nie jest skromnie. Pasażerowie mają sporą miejsca do dyspozycji, a do tego są otoczeni materiałami wysokiej jakości. Ekstrawagancka stylistyka wnętrza przypomina luksusową salonkę, zwłaszcza w tylnej części kabiny. Ciekawostką jest podsufitka z trójwymiarową strukturą i obramowaniem w stylu passe-partout. Nad głową pasażerów ciemność rozświetla 100 delikatnych diod LED. Klienci mają możliwość mocnej indywidualizacji wnętrza.

BMW XM z silnikiem V8 i hybrydą plug-in

BMW XM skrywa pod maską specjalnie zaprojektowany napęd M Hybrid, który oferuje łączną moc 653 KM wytwarzaną przez silnik spalinowy i elektryczny. Całość bazuje na zupełnie nowym silniku V8 wspomaganym przez technologię M TwinPower Turbo. Jednostka o pojemności 4,4 litra ma kilka usprawnień, które pozwoliły wydobyć z konstrukcji jeszcze większą moc przy zachowaniu umiarkowanego apetytu na paliwo.

Silnik spalinowy jest wspierany przez motor elektryczny połączony z 8-biegową skrzynią M Steptronic. Energia elektryczna jest magazynowana w akumulatorze trakcyjnym o pojemności 25,7 kWh. Samochód może przejechać w trybie bezemisyjnym nawet 88 km. Katalogowe spalanie mocarnego SUV-a wynosi 1,5-1,6 l/100 km.

Zobacz wideo

Wspólny moment obrotowy obu silników połączony układem M HYBRID to gigantyczne 800 Nm. Jednostka V8 generuje 650 Nm, a drugi silnik dokłada jeszcze 280 Nm. Taki zestaw pozwala kierowcy dawkować potężną moc w bardzo spontaniczny sposób, niemal w pełnym zakresie obrotów.

BMW XM przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 sekundy w akompaniamencie bulgoczących ośmiu cylindrów. Sportowy układ wydechowy oraz elektrycznie sterowane klapy dbają o właściwe wrażenia akustyczne. Po raz pierwszy w modelu BMW M są one sześciokątne i ułożone jedna nad drugą.

Napęd M xDrive preferuje tył, ale pojedzie również po piasku

Potężna moc trafia na asfalt za pośrednictwem układu M xDrive, który dużo bardziej preferuje tylną oś. Producent wyposażył samochód w tryb 4WD Sand stworzony specjalnie do jazdy po piaszczystym terenie. Oprócz tego na tylnej osi zainstalowano jeszcze sportowy mechanizm różnicowy, gdyby nadeszła okazja do ekstremalnego testowania sportowego SUV-a na asfaltowych i krętych drogach.

BMW XM Label Red z gigantycznym momentem obrotowym

BMW XM będzie dostępne w specjalnej, limitowanej wersji Label Red. Okazuje się, że w układzie hybrydowym zainstalowanym pod maską drzemie jeszcze spory zapas mocy. Samochód spełnia wymagania homologacji drogowej, a jego maksymalna moc to 748 KM i 1000 Nm momentu obrotowego.

Ceny BMW XM od 935 tys. zł

Nowe BMW XM będzie powstawać w amerykańskich zakładach BMW Group w Spartanburgu. Pierwsze egzemplarze wyjadą z fabryki jeszcze w grudniu 2022 roku, a do sprzedaży trafią na wiosnę 2023 roku. Cennik otwiera kwota w wysokości 935 tys. zł, ale po dołożeniu kilku dodatków nietrudno bedzie przebić granicę miliona złotych. Nowy model przyciągnie jeszcze więcej zainteresowania klientów z USA, Chin i Bliskiego Wschodu. W przypadku dwóch ostatnich rynków, cena raczej nie gra roli.

Więcej o: