Kiedy i gdzie policjant może zatrzymać kierowcę do kontroli drogowej?

Kontrola drogowa bez tajemnic? Aby tak się właśnie stało, dziś przygotowaliśmy kolejny poradnik. Tym razem opowiemy o tym, kiedy i gdzie policjant może zatrzymać pojazd. Wyznacznikiem jest jeden element.

Więcej porad związanych z przepisami znajdziesz również w serwisie Gazeta.pl.

Kontrola drogowa jest podstawowym narzędziem sprawdzania i karania przez policjantów. Funkcjonariusze mogą w jej czasie skontrolować dokumenty pojazdu i prowadzącego oraz upewnić się czy np. samochód nie był skradziony, a kierowca nie jest poszukiwany. I choć odgrywa ważną rolę, zaczyna się dość niewinnie. Bo funkcjonariusz musi się przedstawić się, podać stopień służbowy, nazwę jednostki, w której jest zatrudniony, a do tego przyczynę zatrzymania.

Zobacz wideo Wyprzedził radiowóz tuż przed pasami i stracił prawo jazdy. Uzbierał 29 punktów w 18 sekund

Kiedy do kontroli drogowej może zatrzymać policjant w mundurze?

Wiemy jak powinien wyglądać modelowy początek kontroli drogowej. Tyle że zanim policjant będzie miał okazję wypowiedzieć w stronę kierującego pierwsze słowa, najpierw musi zatrzymać pojazd. Ważne pytanie w tym punkcie zatem brzmi: kiedy i gdzie policjant może zatrzymać kierowcę do kontroli drogowej? Odpowiedź niestety nie jest jednoznaczna. Bo wszystko zależy od miejsca, pory dnia, ale przede wszystkim munduru funkcjonariusza. To on jest najważniejszy w całej układance.

Przypadek zatrzymania do kontroli drogowej trzeba rozbić na dwie sytuacje. W pierwszej na drodze pojawia się policjant ubrany w mundur służbowy. A wtedy:

  • funkcjonariusz może zatrzymać pojazd do kontroli drogowej zarówno w dzień, jak i w nocy oraz zarówno w terenie zabudowanym, jak i poza nim.
  • funkcjonariusz w mundurze musi okazać legitymację służbową dopiero na prośbę kierującego.

Po 20 latach wzrosną mandaty dla kierowców.Czy można nagrywać policjanta podczas kontroli?

Kiedy do kontroli drogowej może zatrzymać policjant bez munduru?

Stan faktyczny zmienia się w przypadku, w którym przy drodze pojawia się policjant w cywilnym stroju. Wtedy:

  • funkcjonariusz może zatrzymać pojazd do kontroli drogowej wyłącznie w terenie zabudowanym. Nie ma tu znaczenia fakt, że jest np. dzień albo droga poza miastem jest oświetlona.
  • funkcjonariusz może zatrzymać pojazd do kontroli drogowej przy użyciu sygnałów dawanych tarczą w warunkach dostatecznej widoczności lub latarką ze światłem czerwonym albo tarczy ze światłem czerwonym lub odblaskowym w warunkach niedostatecznej widoczności.
  • funkcjonariusz w mundurze musi okazać legitymację służbową na początku kontroli drogowej. Musi to zrobić w taki sposób, aby kierujący miał okazję przeczytać dane, a nawet aby miał możliwość ich zapisania.

Mundur i wideorejestrator. Tak, mogą zatrzymywać poza miastem!

Na koniec mamy dla was jeszcze dwa ciekawe wnioski. Po pierwsze podczas kontroli drogowej liczy się mundur policjanta, a nie oznakowanie radiowozu. Przepisy są w tym zakresie precyzyjne. Właśnie dlatego w nieoznakowanych wideorejestratorach jeżdżą policjanci ubrani w mundury. Bez munduru nie mogliby np. zatrzymać pojazdu do kontroli drogowej poza terenem zabudowanym. Ustawodawca utrudnił stróżom prawa pracę... I tak też narodził się mit poszukiwania we wstecznym lusterku białej czapki policyjnej położonej na desce rozdzielczej aut jadących z tyłu.

Po drugie co zrobić w sytuacji, w której jest teren zabudowany, noc, nieoświetlona droga, a kierującego próbuje zatrzymać ktoś w stroju cywilnym? Kierowca może w takim przypadku podjąć decyzję mówiącą o niezatrzymaniu się. Tyle że aby nie być posądzonym za ucieczkę z miejsca kontroli drogowej, powinien wykręcić w telefonie numer 112 i skontaktować się z dyspozytorem. Musi opowiedzieć mu o sytuacji i poprosić o pomoc w zakresie ustalenia czy przy drodze rzeczywiście stali policjanci.

Więcej o: