Kolejne porady związane z nowelizacja przepisów dla kierowców znajdziesz również w serwisie Gazeta.pl.
Dokładnie wczoraj zmieniła się prawna definicja chodnika. Nie mamy już do czynienia z chodnikiem, a drogą dla pieszych. A to dopiero pierwszy z aspektów wczorajszej nowelizacji. Drugim jest wprowadzenie do art. 2 pkt 9 ustawy Prawo o ruchu drogowym zapisu, że jest to część drogi przeznaczona WYŁĄCZNIE do ruchu pieszych.
Czy słowo wyłącznie oznacza, że ustawodawca automatycznie wykasował możliwość parkowania na chodniku, czy też drodze dla pieszych? Na szczęście raczej nie. Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy, że zmiana nazewnictwa była konieczna z uwagi na nowe standardy budowy dróg. I nie zmienia ona w żaden sposób sensu art. 47 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który nadal pozwala na parkowanie na chodniku. Tyle że korzystając z okazji, warto przypomnieć zasady opisane przez powyższy zapis. Bo one nadal oznaczają pewne ograniczenia.
Jakie warunki parkowania na chodniku wyznacza art. 47 ustawy Prawo o ruchu drogowym? Podstawowe warunki są trzy:
Dopuszcza się zatrzymanie na drodze dla pieszych przy krawędzi jezdni całego samochodu osobowego, motocykla lub motoroweru, ale przy zachowaniu pierwszych dwóch warunków z powyższej listy. I kluczowe tu jest stwierdzenie mówiące o samochodzie osobowym. Inne pojazdy też można zatrzymać czterema kołami na chodniku, ale pod warunkiem, że parkowanie zostało dopuszczone znakiem drogowym.
Warto pamiętać też o tym, że podczas parkowania także na chodniku liczy się zasada 10 i 15 metrów. Kierujący nie może zatrzymać pojazdu bliżej niż 10 metrów od przejścia dla pieszych, skrzyżowania czy przedniej strony znaku drogowego i bliżej niż 15 metrów od tablicy oznaczającej przystanek czy punktów krańcowych wysepki.
Lista już wydaje się długa? A trzeba dopisać do niej jeszcze jeden wymóg podstawowy, z którego kierowcy nie zdają sobie często sprawy. Bo przepisy mówią wyraźnie o tym, że na chodniku można parkować tylko pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej maksymalnie 2,5 tony. Przed zaparkowaniem warto zatem zajrzeć do dowodu rejestracyjnego, rubryki F.2 i wpisanej w nim wartości.
Wymóg DMC i ograniczenie go do 2500 kg to kluczowa sprawa. Nie ma znaczenia w przypadku samochodów miejskich czy małych crossoverów. Przy dużych SUV-ach stanowi już jednak ograniczenie zasadnicze. Dla przykładu nowa Kia Sorento z dieslem pod maską ma DMC 2,6 tony. Kierowca koreańskiego SUV-a musi zatem znaleźć inne miejsce do parkowania niż chodnik.
Złamanie którejś z powyższych zasad oznacza oczywiście mandat. Ten wynosi raczej symboliczne 100 zł. Co więcej, wykroczenie od 17 września 2022 roku i wraz z wejściem w życie nowego taryfikatora mandatów zostało obwarowane również karą wynoszącą 2 punkty karne. Te zostaną dopisane do konta kierowcy w bazie CEK.