Chodnik staje się drogą dla pieszych. Nowy pomysł ministerstwa wchodzi w życie

Jak wynika z najnowszego rozporządzenia przygotowanego przez Ministerstwo Infrastruktury, które właśnie wchodzi w życie - droga dla pieszych zostanie podzielona na trzy części. Wszystko po to, żeby każdy uczestnik ruchu mógł korzystać z niej w bezpieczny i komfortowy sposób.

Zmiany są pokłosiem wejścia w życie rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury z 24 czerwca br. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych. Wprowadzają one nowe wymagania techniczne, które będą obowiązywać przy realizowaniu inwestycji drogowych.

Według nowego rozporządzenia dotychczasowy chodnik stanie się drogą dla pieszych. Dla jego użytkowników w zasadzie nic się nie zmienia, ale dotychczasowe przepisy Prawa o ruchu drogowym stosowały zamiennie pojęcia "chodnik" i "droga dla pieszych", dopuszczając np. zatrzymywanie się lub postój pojazdów wyłącznie na chodniku.

Zobacz wideo

Od środy (21 września 2022 r.) wchodzi w życie podział drogi dla pieszych na trzy części.

  • Pierwszą jest chodnik przeznaczony wyłącznie dla ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch.
  • Drugą będzie pas buforowy przylegający do chodnika od strony jezdni, torowiska tramwajowego lub drogi dla rowerów. Będzie można z niego korzystać w celu postoju lub zatrzymania pojazdu.
  • W trzeciej części znajdzie się pas obsługujący, który będzie przylegać do chodnika od strony granicy pasa drogowego. Może się znajdować np. przy budynku, spełniając inne funkcje niż te, które są dopuszczone na chodniku. Rozporządzenie przewiduje prowadzenie działalności społeczno-gospodarczej, umieszczanie w tym miejscu urządzeń drogowych lub obiektów małej architektury, takich jak podjazd dla osób niepełnosprawnych czy schody do budynku.
Droga publiczna powinna być projektowana i budowana w taki sposób, aby każdy uczestnik ruchu mógł z niej korzystać w sposób bezpieczny i komfortowy

- podkreśla resort infrastruktury w opublikowanym komunikacie. Zgodnie z założeniem, każdy uczestnik powinien mieć zapewniony niezbędny korytarz ruchu.

Skoro na jezdni nikt nie umieszcza latarni drogowych, to dlaczego takie sytuacje zdarzają się na chodnikach? Chodnik to również miejsce, gdzie realizuje się aktywność społeczna, niekoniecznie związana z ruchem drogowym: poruszając się po chodniku kupujemy gazety w kiosku, wchodzimy do ogródków restauracyjnych, wyrzucamy śmieci do koszy, pozostawiamy na nich hulajnogi elektryczne. Musimy jednak pamiętać, że wśród nas są osoby z dysfunkcjami wzorku, dla których tego typu obiekty stanowią realne zagrożenie w poruszaniu się po drodze. Dlatego od 21 września 2022 r. chodnik powinien stanowić bezpieczne miejsce dla pieszych

- poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. W przypadku istniejącej infrastruktury przepisy nie będą nakazywać wprowadzania zmian. Mimo to resort zachęca zarządców dróg do porządkowania przestrzeni w pasie drogowym, biorąc pod uwagę potrzeby pieszych, osób ze szczególnymi potrzebami oraz kierowców.

Co z postojem na drogach dla pieszych?

Ministerstwo Infrastruktury od raz poinformowało, że nowe przepisy nie zmieniają zasad ruchu drogowego w kwestii zatrzymywania się i postoju na drogach dla pieszych. To oznacza, że w dalszym ciągu będzie można zatrzymać się lub zaparkować na drodze dla pieszych kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu o DMC nieprzekraczającej 2,5 tony.

Jedynym warunkiem jest brak zakazu zatrzymywania się lub postoju, a szerokość chodnika jest nie mniejsza niż 1,5 metra i nie utrudni ruchu pieszych. Pojazd umieszczony przednią osią na drodze dla pieszych nie może też tamować ruchu pojazdów na jezdni.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.